Monstra z povrchových dolů. Prohlédněte si největší sklápěčky na světě | E15.cz

Monstra z povrchových dolů. Prohlédněte si největší sklápěčky na světě

Ondřej Pavlůsek - Auto.cz

Velké povrchové doly produkují desítky tisíc tun horniny denně a k jejich přepravě jsou zde využívaný důlní sklápěče, jímž se říká dampry. V naší galerii si můžete prohlédnout pětici těchto strojů, která patří k největším z nich.

Dampry s pevným rámem představují velké nákladní automobily, kterou jsou konstruovány při provoz v povrchových dolech. V drtivé většině se jedná o vozidla s dvojicí náprav a vzhledem ke svým celkovým rozměrům relativně krátkým rozvorem náprav, aby bylo dosaženo co nejmenšího poloměru otáčení.

Společnosti, které se vývoji a výrobě pevných damprů věnují, mají ve své nabídce velmi často několik modelových řad od vozidel, určených pro převoz několika desítek tun materiálu až po giganty, jejichž korby pojmou stovky tun nákladů.

Kříženec auta a tanku: Nový pick-up GMC má pohon na všechny čtyři pásy

Největší dampry pak zcela logicky přitahují díky svým schopnostem a rozměrům nejvíce pozornosti. Největší z těchto vozidel mohou převážet 300 a více tun nákladu, zatímco jejich rychlost se pohybuje mezi 60 až 70 km/h. Nosnost se především u vozidel vyráběných v USA nebo určených pro zdejší trh udává v tzv. krátkých tunách (short tons), přičemž platí, že 1 short ton = 2000 lb = 0,907 tuny. V následujícím textu proto mohou být uvedeny tuny nebo krátké tuny.

BelAZ 75710

Běloruský výrobce BelAZ představil model s označením 75710 v roce 2013 a od té doby je tento stroj uváděn jako největší dampr, který vlastně vytvořil novou kategorii, jejíž nosnost se blíží hodnotě 500 krátkých tun.

BelAZ 75710 je má rozvor náprav 8000 mm, celkovou délku 20.600 mm, šířku 9870 mm a výšku 8150 mm. Pohotovostní hmotnost tohoto monstra je 360 tun a jeho nosnost je 450 tun, resp. 496 krátkých tun.

Auta, která v Česku skoro nikdo nekupoval. Podívejte se na přehled prodejních propadáků

Pohon zajišťuje kombinace vznětových a elektrických motorů. Základem jsou dva přeplňované šestnáctiválcové motory MTU DD 16V4000 o objemu 65 litrů, z nichž každý disponuje výkonem 1715 kW. Ten nemíří na kola, ale k dvojici generátorů o celkové výkonu 3410 kW. Vyrobená elektrická energie pak míří ke čtyřem elektromotorům umístěným v kolech a každý z nich disponuje výkonem 1200 kW.

Celý článek si můžete přečíst zde >>>

Autor: Ondřej Pavlůsek - Auto.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!