Motoristou v Makedonii: Na silnicích se mísí muzejní sovětské kousky a „londýnské" doubledeckery | E15.cz

Motoristou v Makedonii: Na silnicích se mísí muzejní sovětské kousky a „londýnské" doubledeckery

Michaela Trnková

Ekonomika Makedonie patří k deseti nejslabším v Evropě. Jedním z prvních ukazatelů jsou pro návštěvníky této „postjugoslávské” země auta – na silnicích i v příkopech je k vidění enormní počet téměř muzejních kousků ze sovětské éry. V provozu se mísí s moderními kabriolety dvoupatrovými autobusy, věčně troubícími taxíky a koňskými spřeženími, mezi nimiž se proplétají psi a nezřídkakdy žebrající děti.

Stav silnic je chvalitebný, nicméně mezi řídčeji obydlenými městy jsou mnohdy prašivé či štěrkové cesty plné nástrah a děr. Probíhají však rozsáhlé opravy a ministerstvo dopravy a komunikací se i díky dotacím z EU snaží do tamější infrastruktury dlouhodobě investovat. Letos Makedonie obdržela 110 milionů eur na rozvoj silnic i železnic, a to i přes to, že nejsou členským státem EU.

Průměrné stáří registrovaných aut je v Makedonii 18,5 roku (údaj k roku 2016). V této dvoumilionové zemi připadá na tisíc lidí 190 aut, tedy jedno na každého pátého člověk. Pro srovnání, v České republice připadá na tisíc lidí aut 500. Není tedy divu, že si Makedonci vzájemně vypomáhají – auta sdílejí, ideálně obsadí všech pět míst a při cestě do práce rozvezou i své sousedy. I tak jsou ale ochotni zastavit stopařům a přibrat je do již plného vozidla, a to i za cenu hrozící pokuty.

Tip pro řidiče: vyjedete-li z hlavního města Skopje, kde jsou šoféři (až na taxikáře) výrazně ukázněnější než ve zbytku země, dbejte zvýšené opatrnosti. Místní rádi ignorují rychlostní limity a další dopravní regulace jako červenou na semaforu nebo stopku. Navíc vám do cesty může kdykoli vejít člověk či vběhnout pes.

Čtyři auta na dvouproudovce a tachometry nad půl milionem kilometrů. Tak se jezdí v Arménii
Glosa Jiřího Liebreicha: Prostředky zbytečného strachu
Novinka z Vodochod má první kupce
Motoristou na Ukrajině. Podívejte se na historii i modernu v reálném provozu

 



Autor: Michaela Trnková
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!