Mrtvé značky: Připomeňte si Melkus, východoněmecké sporťáky s technikou Wartburgu | E15.cz

Mrtvé značky: Připomeňte si Melkus, východoněmecké sporťáky s technikou Wartburgu

Ondřej Pavlůsek - Auto.cz

Melkus RS 1000 a RS 2000 představují dvojici nejslavnějších vozů své značky. Každý z nich vznikl v jiné době a za jiných podmínek, ale oba přitahují pozornost.

Zakladatelem německé značky byl Heinz Melkus, jehož podnikání na území bývalé NDR lze přirovnat k českému Metalexu, ale s delší tradicí a zaměřením především na formulové a silniční závodní automobily.

Heinz Melkus se narodil 20. dubna 1928 v Drážďanech. Svou motoristickou kariéru zahájil v poválečných Drážďanech jako přepravce, přestože nevlastnil řidičský průkaz.

V roce 1951 se poprvé naplno projevila jeho touha konstruovat automobily a také s nimi závodit. První pokusy prováděl na strojích, které byly v poválečném Německu k dispozici, jako například VW Kübelwagen, BMW 321 nebo Veritas.

Bezpečnostní pásy i jednokusové šasi. Podívejte se na automobilové průkopníky značky Nash

První vlastní konstrukcí se stala formule Melkus JAP, s níž se účastnil sportovních podniků v letech 1955 až 57. Po ní v roce 1959 následovala první generace monopostu Formule Junior s tříválcovým motorem Wartburg o výkonu 51 kW (70 k), kterou v roce 1961 nahradila generace druhá. S tímto vozem se Melkus zařadil mezi výrobce automobilů, protože vznikla čtrnáctikusová série.

V roce 1963 nastoupila třetí generace monopostu Formule Junior, která byla stále vybavena motorem Wartburg, ale naladěným na výkon 66 kW (90 k) a byla vyrobena v počtu pěti kusů. Melkus Formule 3 z roku 1964 se stal jedním z nejúspěšnějších formulových vozů svého tvůrce a vznikl v sérii 92 vozů, z nichž se 10 dostalo i do tehdejšího Československa.

Celý článek čtěte na Auto.cz >>>

Příběhy mrtvých značek: francouzské vozy Simca jezdily i v Československu

Autor: Ondřej Pavlůsek - Auto.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!