Na slavné Maserati 300 S bylo krátké i Ferrari. Nyní je k mání za 135 milionů korun | E15.cz

Na slavné Maserati 300 S bylo krátké i Ferrari. Nyní je k mání za 135 milionů korun

Aleš Sleeper Dragoun

Neptunův trojzubec dobýval ve druhé polovině 50. let jeden úspěch za druhým, nejen ve formuli 1, ale i na poli sportovních vozů. Model Maserati 300 S vodil i slavný Juan Manuel Fangio, nyní je jeho vyvolávací cena v aukci 135 milionů korun.

Maserati 300 S bylo nádherné a ušlechtilé auto. Vycházelo z monopostu 250 F a „korunní princ formule 1“, Brit Stirling Moss, jej kdysi popsal: „Je to jedno z mých oblíbených sportovně závodních aut. Z nejjednodušších, nejkrásnějších a nejlépe vyvážených.“ Sám za volantem exempláře tohoto typu dosáhl v roce 1956 několika výrazných úspěchů: vyhrál 1000 km Buenos Aires a stejně dlouhé klání na Nürburgringu, takže jej znal více než dost.

300 S se stal poměrně úspěšnou zbraní v boji proti Ferrari a Jaguaru. Jeho vývoj ale nebyl jednoduchý. Maserati totiž mělo jen dvouapůllitrový řadový šestiválec, který stačil pro lehký monopost, ale nikoli pro těžší sportovní vůz. Po experimentech se zvýšením objemu na 2,8 l se dále zvětšilo vrtání, čímž se nepřeplňovaný celohliníkový agregát DOHC dostal až ke třílitrové hranici. Zkoušely se tři karburátory Weber a dokonce přímý vstřik, nakonec se kvůli spolehlivosti použilo první řešení. 194 kW (264 koní) už se zdálo být konkurenceschopných.

Popularita Maserati v Česku roste. Prodej by měl poprvé překonat stovku

Lehkou hliníkovou karoserii měl na svědomí Medardo Fantuzzi, který navrhl nejen její tvar, ale v jeho dílnách se také ručně vyráběla. Se stavbou prostorového trubkového rámu pomáhala firma Gilco Gilberta Colomba. Přední náprava používala dvojité lichoběžníky a svislé vinuté pružiny, zadní typu de Dion byla doplněna příčným půleliptickým listovým perem. Hydraulické tlumiče představovaly samozřejmost, velké bubnové brzdy ještě též. Čtyřstupňovou manuální převodovku ZF bychom našli vzadu u diferenciálu. Většina prvních exemplářů putovala za moře k Briggsu Cunninghamovi a jeho klientele.

Fangiův vůz s výrobním číslem 3069 vystřídal několik dalších majitelů, tím posledním byl logicky Američan. Bonhams jej nabídnou na aukci Quail Lodge v kalifornském Carmelu 18. srpna 2017. Vyvolávací cena se pohybuje mezi 6 a 7 miliony dolarů (133-155 miliony korun)

Více fotografií najdete na portále AUTO.CZ >>>

V Česku se prodalo unikátní Ferrari, celkem existuje jen třicet kusů
Maserati zažívá historický rok, má rekordní počet objednávek

Autor: Aleš Sleeper Dragoun
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!