Nástupce Pragy V3S se realizace nedočkal, Avia S 430 přesto zůstává ve výbavě armády | E15.cz

Nástupce Pragy V3S se realizace nedočkal, Avia S 430 přesto zůstává ve výbavě armády

David Bureš

Na nástupci legendární Pragy V3S se v Letňanech začalo pracovat v šedesátých letech. Realizace se ale nedočkal, a tak „vejtřaska“ zůstává ve výzbroji české armády dodnes.

Praga V3S (případně civilní varianta S5T) dodnes patří mezi nejznámější nákladní vozidla české produkce. Její kariéra je opravdu dlouhá, začala se vyrábět v roce 1953, přičemž v české armádě slouží dodnes, až v posledních letech je postupně nahrazována modely Tatra.

Přesto se už v polovině šedesátých let pracovalo na nástupci, Praga V3S se už tehdy zdála vedení armády zastaralá.

Tatra vyvíjí nový vzduchem chlazený motor

Úkol nahradit „vejtřasku“ zadaly příslušné orgány pražskému podniku Avia Letňany, který tehdy měl na starosti výrobu Pragy V3S. Od roku 1961 totiž původní Avia a Praga fungovaly pod hlavičkou společného podniku, stále si však uchovávaly tzv. čestné názvy.

Zadaný úkol měl jasně stanovené parametry. Automobil oceňovaný pro své schopnosti v terénu a jednoduchou konstrukci, s níž si poradili i nezkušení vojáci základní služby, měl nahradit vojenský nákladní terénní vůz valníkového typu se zvýšenou průchodností terénu, který měl zvládnout překonat i vodní překážky.

OBRAZEM: Když krajinu zaplaví kola. Údržba sdílených bicyklů probíhá v masovém měřítku

Typ nazvaný Avia S 430 (někdy též nepřesně Praga S 430) měl být určen výhradně pro vojenský sektor, s prodejem pro civilní zákazníky se u tohoto projektu zpočátku vůbec nepočítalo, což umožnilo se vyhnout některým konstrukčním kompromisům.

Vůz měl být schopný přepravovat čtyři tuny nákladu v terénu a šest tun na silnici. Zároveň měl být vybaven tažným zařízením pro tah přívěsů do celkové hmotnosti čtyř tuny v terénu a 7,5 tuny na upravených komunikacích. K dispozici měl být i naviják pro vyprošťování, armáda si vyžádala také možnost montáže různých nástaveb.

Práce na stavbě trvaly do prvního čtvrtletí roku 1968, kdy byl postaven první prototyp. Jednalo se o valník, který se později dočkal skříňové nástavby od Karosy.

Při jeho testování se však ukázalo, že bude potřebovat několik zásadních konstrukčních změn. A tak se při pracích na druhém prototypu měnila kabina, do kol byly zavedeny redukce. Snižovala se taktéž váha, a to o 350 kilogramů. Dvojice prototypů následně sloužila ke vzájemnému porovnání.

Celý článek si můžete přečíst zde >>> 


Autor: David Bureš
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!