O nesmrtelná auta LIAZ nakonec nikdo nestál | E15.cz

O nesmrtelná auta LIAZ nakonec nikdo nestál

Radek Pecák - Autorevue.cz

Liberecké automobilové závody byly svého času největším výrobcem motorových vozidel v socialistickém Československu.

 

Doslova posledním Mohykánem dříve velmi známé značky LIAZ je vůz přezdívaný Franta. Po prvních pěti etapách letošního Dakaru s ním závodník Martin Macík figuroval na vynikajících průběžném čtvrtém místě.

Je to samozřejmě zcela jiný stroj, než jaký vyráběli dělníci na konci minulého tisíciletí. Macíkův závodní kamion pohání upravený motor Iveco se zdvihovým objemem válců 13 litrů. Jeho maximální výkon činí zhruba 970 koní a točivý moment dosahuje až 4500 Nm. Proudí do něho palivo z osmisetlitrové nádrže. Každých sto kilometrů ubyde podle nasazení a terénu od 30 do 150 litrů.

Liazu se pokus o elektromobil nepovedl, i kvůli špatné finanční podpoře

Pilot má na výběr šestnáct rychlostních stupňů a kdyby to bylo povolené, mohl by osm a půl tuny vážící stroj rozjet až na sto osmdesát kilometrů v hodině.

Liazky jsou pravidelnými účastníky tohoto závodu již od poloviny osmdesátých let. Například v roce 1987 skončil tento vůz v kategorii kamionů třetí a o rok později si ještě o jedno místo polepšil. Tehdy ho porazil jen Karel Loprais se svojí Tatrou.

Vznik automobilky byl tak trošku zvláštní. Nese ve svém jméně město Liberec, ale ve skutečnosti sídlila v sousedním Jablonci nad Nisou. Vedle čtyř písmen LIAZ obvykle také vozily na přídi tradiční logo Škoda.

Pilot má na výběr šestnáct rychlostních stupňů a kdyby to bylo povolené, mohl by osm a půl tuny vážící stroj rozjet až na sto osmdesát kilometrů v hodině.

Škoda 706: Nejlegendárnější český nákladní vůz se v různých obměnách vyráběl padesát let

Liazky jsou pravidelnými účastníky tohoto závodu již od poloviny osmdesátých let. Například v roce 1987 skončil tento vůz v kategorii kamionů třetí a o rok později si ještě o jedno místo polepšil. Tehdy ho porazil jen Karel Loprais se svojí Tatrou.

Vznik automobilky byl tak trošku zvláštní. Nese ve svém jméně město Liberec, ale ve skutečnosti sídlila v sousedním Jablonci nad Nisou. Vedle čtyř písmen LIAZ obvykle také vozily na přídi tradiční logo Škoda.

Celý článek si můžete přečíst zde >>>

OBRAZEM: Předražené nemovitosti? Jako místo k bydlení či kancelář může posloužit betonová roura
Zetor se drží v zisku, i když prodeje traktorů klesly až o polovinu
Hodnota kryptoměn spadla, jejich těžba se ale pořád vyplatí. Čtěte, co je k tomu potřeba
Monstra z povrchových dolů. Prohlédněte si největší sklápěčky na světě
Jawa oslavila výročí zakladatele firmy znatelným nárůstem výroby
Investice do pražského bytu vynesla nejvíc. Překonala zlato i burzu

Světem dnes hýbe také bitcoin a další kryptoměny. Vše o nich čtěte zde >>>

Kam se vydá cena bitcoinu a dalších kryptoměn? Napoví tento článek >>>

Autor: Radek Pecák - Autorevue.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!