Opravdu jsou tříválce zlo? Porovnejte jejich výhody a nevýhody! | E15.cz

Opravdu jsou tříválce zlo? Porovnejte jejich výhody a nevýhody!

16. května 2017 • 12:10

Tříválec místo čtyřválce? Dnes zcela běžná praxe většiny automobilek v případě maloobjemových motorů. Mnozí na to žehrají, neboť mají pocit, že jsou o něco ochuzeni. Ale skutečně tomu tak je? A proč je tříválec mnohdy lepší než stejně velký čtyřválec?

Tříválec Škoda 1.0 TSI z řady EA211 není ve skutečnosti žádnou novinkou. Vždyť už přibližně rok se s ním setkáváme v Octavii, či v malém VW Polo. Zejména pod kapotou druhé největší Škody vzbuzoval na začátku obavy, jak se takový malý motůrek popasuje s tak velkým a těžkým autem. První jízdní dojmy však pochybnosti v podstatě zažehnaly. Nyní uzrál čas nabídnout tento motor také ve vozech Škoda Fabia a Rapid. Tímto krokem se současně rozloučíme s větším čtyřválcem 1.2 TSI z řady EA211. Nástupce má sice méně válců a menší zdvihový objem, ale jinak nabízí ve všech směrech více - také zásluhou nejmodernějších technických řešení, použitých při jeho konstrukci.

Hvězda cestovního ruchu, autobus Škoda RTO, se přestal vyrábět před 40 lety. Podívejte se na fotogalerii Viléma Heckela

Z nouze ctnost to není

Tříválce nemají nejlepší pověst. Často se setkáváme s názory, že jsou příliš choulostivé, hlučné a nekultivované. Je tomu ale opravdu tak? Pokud se na celou záležitost podíváte optikou technika, zjistíte, že motory s touto koncepcí mají celou řadu výhod. A nedostatky zmiňované výše se projevit vůbec nemusejí nebo v jen nezbytně nutné míře, pokud se celá věc udělá dobře.

Proč použít stejně objemný motor se třemi válci namísto čtyřmi? Protože z pohledu termodynamické účinnosti je větší objem válce výhodnější. Dalším důvodem je u tříválce v porovnání se stejně velkým čtyřválcem větší takzvaná teplosměnná plocha. Přestup tepla z válce do vodního pláště motoru je u těchto koncepcí lepší. Při použití většího objemu válce se také údajně lépe řídí vstřikovaná dávka paliva.

Z pohledu ekonomiky je výhodou také cena tříválcového motoru, který je levnější než stejně velký čtyřválec. Má totiž méně součástí. Další předností jsou zástavbové rozměry. O čtvrtinu kratší motor se snáze vejde pod přední kapotu mezi poháněná kola. Tím, že je agregát kratší, se na něm snáze provádí i některé servisní úkony. Třeba výměna rozvodů je jednodušší, neboť mechanik má k dispozici více místa. Dalším přínosem je hmotnost. Tříválec tolik nezatěžuje přední nápravu, takže auto by s ním mělo být jízdně agilnější.

Video: Podívejte se na Škodu Rapid

1080p 720p 480p 360p 240p
Škoda Rapid jízdní dojmy 2

Boj s nevyvážeností

Tříválcová koncepce má ale i nevýhody. Tou nejčastěji zmiňovanou bývá méně kultivovaný chod a větší hlučnost. Ano, teoreticky tomu tak skutečně je. Aby se chod těchto motorů zklidnil, vybavují je výrobci vyvažovacím hřídelem, jenž má eliminovat takzvaný deviační moment sil 1. řádu. Jde o účinné řešení, které však má svá proti. Předně to přináší zvýšení pasivních odporů. Navíc ložiska vyvažovacích hřídelů musíte mazat, což klade nároky na olejové čerpadlo.

Motor Škoda 1.0 TSI však běží klidně a tiše i bez vyvažovacího hřídele. Konstruktéři toho docílili specifickou konstrukcí setrvačníku vůči řemenici s tlumičem torzních kmitů. Na setrvačníku je záměrně vytvořen nevývažek, který je fázově posunutý vůči nevyvážené části na řemenici. Smyslem tohoto řešení je převést nežádoucí kmity agregátu ze svislé do podélné roviny. Člověk sedící v autě totiž kmitání ve svislé rovině vnímá mnohem intenzivněji než v podélné.

Navíc ve svislé rovině se kmity přenášejí do motorových podélníků a podběhů. Tedy vlastně do ohybově méně tuhých celků samonosné karoserie. Pokud ale kmity převedeme do podélné roviny, tak v ní je karoserie výrazně tužší na ohyb, neboť kmitání se přenáší do vyztuženého podlahového roštu, do něhož se při nárazu rozkládají síly. A to při čelním i bočním nárazu.

Vše o tříválcích čtěte na Auto.cz >>>

Čínský nákup Škody Transportation by se mohl podepsat už v létě

Autor: Tomáš Dusil - auto.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!