Porsche 959: Podívejte se na nejstarší supersport stuttgartské automobilky | E15.cz

Porsche 959: Podívejte se na nejstarší supersport stuttgartské automobilky

25. května 2017 • 14:35

V osmdesátých letech Porsche vyrobilo první supersport. Silnou čtyřkolku pojmenovali 959.

Automobilka Porsche se na začátku osmdesátých let rozhodla vyrobit nejrychlejší sériově vyráběný vůz, který by zazářil i na závodních tratích.

Německá automobilka se proslavila modelem 911, který měl pohon zadní nápravy. Tento pohon byl v tehdejší době u sportovních vozů hojně využíván. V Porsche se ale rozhodli připravit novou koncepci.

Před 60 lety Ford přišel s modelem Edsel. Byl to propadák

Výsledkem byl model 959, který měl pohon všech čtyř kol. Motor s objemem 2,85 litrů zůstal na zadní nápravě, jak bylo u Porsche zvykem, karoserie byla výrazně odlehčená, celý vůz vážil méně než 1,5 tuny. S výkonem 440 koňských sil a maximální rychlostí přes 300 km/h byl v roce 1986 opravdu nejrychlejším supersportem, o rok později byl ale překonán Ferrari F40.

OBRAZEM: Slavná Tatra Drtikolka vyjela před 50 lety. Připomeňte si její začátky

Vůz také zanechal stopu na závodních tratích, na které se podíval ještě dříve, než byl vůbec prodáván v sériové verzi. Automobilka ho využila v několika velmi rozličných disciplínách.

Závodní verze 959 startovala jak na Dakaru, tak i na slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans, jen těžko si lze představit odlišnější typy závodů. V roce 1986 ale Porsche oba závody vyhrálo. Za volantem dokonce v obou závodech seděl stejný pilot René Metge.

Jawa chystá letos novinku. Jak vypadala výroba v dobách největší slávy uvidíte na fotografiích Viléma Heckela
Škoda 706: Nejlegendárnější český nákladní vůz se v různých obměnách vyráběl padesát let
Která auta neprošla losím testem? Čtěte o poražených i překvapivém vítězi
Fittipaldi si založil vlastní značku. Na trh jde s novým supersportem

Čtyřkolky pětkrát jinak: Opravdu jen pro lepší trakci?

   

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!