Předběhl Volkswagen dobu? Podívejte se, jak si v osmdesátých letech představoval auto roku 2000 | E15.cz

Předběhl Volkswagen dobu? Podívejte se, jak si v osmdesátých letech představoval auto roku 2000

29. srpna 2017 • 17:13

Malé přeplňované motory a start-stop se staly součástí moderních aut. Lehký a v konzumaci paliva velmi skromný koncept VW předběhl v těchto ohledech dobu o tři dekády.

Projekt Auto 2000 ukazoval nové možnosti výroby automobilů a techniky pohonné soustavy s ohledem na spotřebu paliva. Vyhlásilo jej západoněmecké federální ministerstvo pro výzkum a technologie v roce 1978.

Podnítilo domácí producenty, aby navrhli plně funkční prototypy, mnohem úspornější než ty vozy, které si tenkrát běžní zákazníci mohli koupit. A samo sem investovalo nemalou sumu: 110 milionů marek.

Británie se chystá zakázat retardéry na silnicích. Údajně škodí zdraví

Základní požadavky stanovilo jednoduše: auta s hmotností mezi 1250 a 1700 kilogramů měla spálit maximálně 9,5 l, těžší (1701-2150 kilogramů) pak 11 l paliva na sto kilometrů. Musela být také všechna schopna uvézt čtveřici dospělých cestujících a k tomu ještě 400 kilogramů zavazadel. Výkonem, velikostí i spolehlivostí se měla rovnat tehdejší nabídce trhu.

Volkswagen svůj příspěvek prezentoval poprvé stejně jako konkurence (konkrétně Daimler-Benz) na IAA 1981 ve Frankfurtu nad Mohanem. Dostal třídveřovou, 4010 mm dlouhou,1670 mm širokou a 1350 mm nízkou karoserii se šikmou zádí a masivním C-sloupkem.

Radar budoucnosti identifikuje konkrétní auto, aniž by potřeboval vidět poznávací značku

Kde si vzali inspiraci pro prosklené lomené zádě zádě designéři Mazdy 323 Coupé série BA, dvoumístné hybridní Hondy Insight ZE1 z přelomu milénia, Citroënu C4 Coupé první generace (Type L), případně osmé Hondy Civic (FN a FK)? Možná právě tady.

Výsledkem byl součinitel odporu vzduchu 0,25, na který se sériová auta dostala až relativně nedávno. Snižovala jej i třináctipalcová ocelová kola s plnými kryty, dále pak jediné maličké vnější zpětné zrcátko u řidiče.

Zmenšené modely při ofukování v aerodynamickém tunelu vykázaly hodnotu ještě mnohem nižší: 0,16, ale postrádaly spáry karoserie. Rozměry skutečného vozu zhruba odpovídaly tehdy novému Sciroccu II.

Celý článek a kompletní fotogalerii najdete na stránkách Auto.cz >>>

Autor: Aleš Dragoun - Auto.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!