Renault slaví 120 let: Za volantem čtyř historických modelů | E15.cz

Renaultu už bude 120 let. Připomeňte si, jak se jeho vozy měnily v čase

Tomáš Dusil - auto.cz

Renault je jedním z nejstarších výrobců automobilů na světě, letos slaví už 120 let. Jak se jeho vozy měnily v čase, jsme zjišťovali za jejich volanty při cestě z Rolleboise do Flins.

Francouzský průmyslník a současně také konstruktér a designér automobilů Luise Renault založil stejnojmennou automobilku v roce 1898 spolu se svými bratry Marcelem a Fernandem. Její trvání lze rozdělit na tři základní části. První období se datuje od roku založení 1898 do roku 1944. V této době společnost vlastnili její zakladatelé.

V roce 1945 přešel Renault do vlastnictví státu. Vznikla společnost Régie Nationale des Usines Renault (RNUR), přičemž v područí Francie setrvala automobilka až do roku 1995, tedy celé půlstoletí. V uvedeném roce vznikla společnost Renault SA, která existuje dodnes. Zanechme však historického přehledu a raději si pojďme říci, jaké dojmy ve mně zanechala čtveřice rozličných automobilů, vzniklých v různých obdobích. Z nich pouze nejstarší auto reprezentuje první období automobilky, kdy ji vlastnili její zakladatelé. Zbylé tři vozy jsou již produkty z poválečné doby, tedy z let pod správou Francouzské republiky.

Renault Vivastella PG7 (1933) – Řadový šestiválec, který by dnešní řidiči nenatočili!

Nejstarším autem, které jsem měl možnost vyzkoušet, byl model Vivastella. V letech 1928 až 1939 plnil tento vůz (vyráběný ve dvou generacích) roli modelu vyšší střední třídy. V té době byl tedy tím, čím byl v 90. letech safrane nebo pozdější Vel Satis. Prostě velký, prostorný automobil, vhodný také k překonávání delších vzdáleností. Bez ohledu na generaci či verzi poháněl zadní nápravu vždy řadový šestiválcový motor. Vyzkoušený vůz měl přídomek PG7, což znamenalo sedmimístnou verzi karoserie. Spolu s variantou PG5, určenou pro pět pasažérů, se vůz představil v roce 1933. V té době bylo auto na trhu již pět let. O dva roky později vyjelo druhé vydání charakteristické svoji karoserií, která již ctila nějaké ty zákony aerodynamiky, což se o první verzi říci nedalo.

Celý článek čtětě na Auto.cz >>>

Japonský elektromobil ze čtyřicátých let měl baterie v podlaze. Podívejte se
Bezpečnostní pásy i jednokusové šasi. Podívejte se na automobilové průkopníky značky Nash
Nové retro elektroauto Luka EV vzniklo v Česku. Na jedno nabití ujede 300 kilometrů
Takto se vyvíjely světlomety Škodovek. Acetylen a diody dělí více než 100 let

Autor: Tomáš Dusil - auto.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!