Test Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro: Spousta muziky… | E15.cz

Test Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro: Spousta muziky…

Lukáš Dittrich

Mercedes je vnímán jako luxusní, BMW zase všichni obecně považují za značku produkující auta pro potěšení z jízdy. Audi stojí tak trochu napůl cesty, chce být luxusní jako Mercedes, ale zároveň se chce za každou cenu přiblížit značce BMW nebo ji dokonce porazit. S modelem A6 se to téměř podařilo.

Nová generace Audi A6 nadělal konkurenci spoustu starostí. Po stránce designu vypadá hodně dobře a Audi do A6 převedlo prakticky všechny technologie, které měly premiéru v posledním vydání vlajkové lodi A8. Řeč je například o propojení GPS modulu s dalšími systémy vozidla, nočním vidění, adaptivním tempomatu schopným auto úplně zastavit a tak dále. A6 není nic jiného než zmenšená A8.

Audi A6 Avant měří na délku 4926 mm, široké je 1874 mm a vysoké 1461 mm. Rozvor náprav dosahuje hodnoty 2912 mm. Pětkové BMW je o něco kratší (4907 mm), užší (1860 mm), s výškou na tom je prakticky stejně. Největším rozdílem je rozvor náprav, který má bavorský konkurent větší o rovných 42 mm, což už se v interiéru projeví.

Dřevěné obložení ve stylu lodní paluby je hodně efektní. Samozřejmostí je čalounění v našem případě světlou kůží, přímo precizní zpracování, kvalitní materiály… Můžeme polemizovat nad praktickou stránkou věci (sedadlo řidiče se už dost důrazně hlásilo o vyčištění), ale dojem dělá světlé provedení interiéru maximálně luxusní.

Dostatek pro čtyři

Už při představování modelu A8 Audi hrdě prohlašovalo, že tvar karoserie je dynamický a tak trochu si hraje na velké kupé. To stejné platí také pro menší A6 v provedení sedan a z toho samozřejmě pramení nevýhoda (jaká to asi bude) v podobě malého prostoru pro hlavy zadních cestujících. V téměř všech ostatních ohledech není u A6 nejmenší problém. Avant logicky zmíněný nedostatek jednou provždy odstranil.

S místem není nikde žádný problém. Výjimku tvoří pouze pozice zadního prostředního cestujícího a prostor před levým kolenem řidiče. Jako u všech ostatních koncernových modelů, také u A6 je před levým kolenem otočný ovladač světel. Mnohokrát se mi během testu stalo, že jsem si při vystupování kolenem rozsvítil světla.

Audi A6 Avant 3.0 TDI quattroAudi A6 Avant 3.0 TDI quattroAutor: Autorevue

Kombi je oproti sedanu delší o jedenáct milimetrů a v základním uspořádání zvládne 565 l. Sedačky se sklápí téměř do roviny jednoduše pomocí páček v zavazadelníku. Maximálně získáte prostor o objemu 1680 l. Mimochodem šířka mezi podběhy je 1050 mm a naložit můžete předmět dlouhý nanejvýš 1966 mm. Podobně jako Passat Variant, také A6 Avant dokáže otevřít víko zavazadelníku v momentě, kdy strčíte nohu do příslušných míst pod zadním nárazníkem.

Objemný zavazadelník má pravidelný tvar. Sedačky lze sklopit jednoduše páčkami v zavazadelníku. Výsledná plocha ale není zcela rovná.

Nabídka motorizací pro A6 Avant je poměrně široká. Pořídit můžete jak čtyřválcové dvoulitry TDI nebo TFSI, tak silnější 2.8 FSI nebo 3.0 TFSI. Největšímu zájmu se ale těší šestiválce TDI v provedeních 150 kW a 180 kW. Nás se týká silnější verze.

Výkon 180 kW a především točivý moment 500 Nm dostupný už od 1400 ot./min patří spíše do podprůměru. Ale jde jen o papírové údaje. A6 osazená tímto šestiválcem samozřejmě není pomalé auto. Maximální rychlost 243 km/h a zrychlení z nuly na stovku za 6,3 s by pro denní potřeby měly bohatě postačit.

Od naftového motoru každý očekává nízkou spotřebu a Audi A6 Avant není výjimkou. Ve městě si šestiválec řekl o deset až jedenáct litrů, mimo město jsem se bez nejmenších problémů dostal na 8,5 l/100 km a dálniční přesun rychlostí kolem 150 km/h zvedl toto číslo na 9,8 l/100 km.

Zrozen pro dálnice

Audi A6 Avant

Audi A6 Avant 3.0 TDI quattroAudi A6 Avant 3.0 TDI quattroAutor: Autorevue

I přes to, že na okreskách budete s trochou štěstí rychlejší než kde jaký hot-hatch, tím pravým prostředí pro A6 Avant jsou dálnice a dlouhé cesty. Interiér je výborně izolován a při rychlostech kolem 160 – 170 km/h stále posádka neslyší nic než velmi příjemné ticho. Audi A6 se tváří jako letadlo a i díky příplatkovému vzduchovému odpružení žehlí všechny neduhy českých silnic s příkladnou grácií. Cestování je radost.

S jízdou po dálnici souvisí několik zajímavých asistentů. Začít můžeme třeba od adaptivního tempomatu sledujícího provoz před vozem. Tohle není žádná novinka, když se před vámi objeví jiné auto, A6 automaticky zpomalí (umí zcela zastavit) a pak se zase rozjede. Jenže v A6 tempomat spolupracuje podobně jako u A8 s GPS a v momentě, kdy jedete podle navigace, před vámi se objeví auto, které vás zpomalí a vy byste měli za chvíli sjíždět, tempomat poté, co pomalejší vůz uhne, nezrychlí. Vždyť byste pak museli brzdit a to je tak neekologické.

Nechybí ani asistent bránící neúmyslnému opuštění jízdního pruhu schopný zasáhnout do řízení. V kombinaci s adaptivním tempomatem by teoreticky mohla A6 jet po dálnici sama. Asistent vás ale po několika vteřinách vyzve k tomu, abyste převzali řízení, a deaktivuje se.

Máte peníze? Připlácejte

Hledat vyložené nedostatky je u A6 jako hledání jehly v kupce sena. Tohle auto se prostě povedlo. Jediným výrazným nedostatkem tak jako už celkem tradičně zůstává pořizovací cena, respektive cena příplatků. Naše technologiemi „našlapaná“ A6 stojí v základu 1 404 700 Kč, po přičtení všech prvků se dostáváme na 2,6 milionu, což je docela síla.

Mezi největší příplatky patří audiosystém Bang & Olufsen. Hraje výborně, zvuk je dokonale čistý a člověk rázem slyší ve své oblíbené hudbě věci, které dosud neslyšel. Jenže problém číslo jedna je cena bezmála 170 000 Kč a problém číslo dva je i přes dost mastný příplatek absence USB. Dalších téměř sto tisíc pak dáte za systém MMI s pevným diskem, navigací, osmipalcovým displejem a hlasovým ovládáním.

Různých luxusních a řekněme zbytečných příplatků je celá řada, ale Audi nabízí také velmi užitečné věci. Například světlomety složené z LED diod, o kterých byla řeč na začátku. Dáte za ně 50 000 Kč, ale ve spolupráci s asistentem dálkových světel fungují výborně. Auto plynule mění světelný kužel podle toho, kde se zrovna nachází a velmi citlivě vypíná dálková světla. Výsledkem je bezstarostná jízda a výborná viditelnost.

Audi A6 Avant 3.0 TDI quattroAudi A6 Avant 3.0 TDI quattroAutor: Autorevue

Dalším užitečným pomocníkem je noční vidění (56 000 Kč). Na závěr jsem si nechal příplatek vůbec nejzajímavější. Audi už nabízí provedení s motorem 3.0 BiTDI quattro a osmistupňovým automatem. Za 230 kW musíte připlatit oproti testovanému 180 kW motoru pouze 106 000 Kč. V kontextu ostatních příplatků a cenové hladiny, kde se pohybujeme, si myslím, že tady není co řešit.

Audi A6 je výborné auto s přímo vynikajícími jízdními vlastnostmi. Nabízí opravdu hodně muziky, ale za opravdu hodně peněz. Jen je trochu škoda, že při veškeré té technice dostanete standardně pouze dvouletou záruku. Ale co, nakonec za delší si přece můžete připlatit…

Autor: Lukáš Dittrich
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!