Testování samořízených aut má probíhat i na českých silnicích, stát podpoří také elektromobily | E15.cz

Testování samořízených aut má probíhat i na českých silnicích, stát podpoří také elektromobily

Jiří Liebreich

Nezaspat dobu a udržet krok s konkurencí. To byly hlavní motivy vlády a zástupců autoprůmyslu k podepsání memoranda o budoucnosti tohoto odvětví. Stát tak dává zelenou masivnímu provozu elektromobilů, ale i autonomních vozidel, jejichž provoz bude reálně testován na českých silnicích. Dalším pilířem memoranda je pak podpora digitalizace. Rozvoji těchto oblastí se vláda zavázala aktivně napomáhat.

Jednotlivá opatření se budou do praxe uvádět v příštích měsících, reálné dopady úřady vyhodnotí na konci příštího roku. Příkladem je výstavba dobíjecích stanic pro elektromobily, na které se má stát aktivně podílet. Součástí memoranda je také státní podpora nákupu a provozu elektromobilů, vztahovat se na ně mají zrychlené odpisy či operativní leasing.

„Rozvinutí páteřní sítě rychlonabíjecích stanic je naprosto nezbytné,“ upozornil prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar s tím, že veřejné a soukromé investice vyplývající z memoranda se budou pohybovat v řádech miliard korun.

Do Česka se valí stále více ojetin, vozový park navíc výrazně stárne

Významnou kapitolou vládní dohody s autoprůmyslem je budoucnost autonomních vozidel na tuzemských silnicích. Kromě toho, že stát finančně podpoří rozvoj tohoto odvětví, přispěje i na testování samořídících aut v uzavřeném, ale i reálném provozu.

Podle ministerstva dopravy se nabízí možnost testovat autonomní vozy na nově otevřené dálnici D8 mezi Ústím nad Labem a německou hranicí, případně v navazujícím úseku německé A-17 do Drážďan. Variantou je i využití dálnice D2 mezi Brnem a Bratislavou. Důvod státu je dle premiéra Bohuslava Sobotky zřejmý: „Je třeba mít infrastrukturu, která umožní provoz autonomních vozidel.“ Vzniknout by také mohl testovací okruh.

Podpis memoranda vlády a autoprůmyslu i proto považuje předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier za důležitý krok. "Náš průmysl nyní prochází největší proměnou ve své historii. V příštích pěti až deseti letech očekáváme více změn než v posledních padesáti letech. Proto považuji memorandum za významný milník," prohlásil Maier.

Memorandum podporuje také energetická společnost ČEZ. „Naši roli vidíme v budování robustní sítě rychlodobíjecích stanic obsluhujících elektromobily všech značek,“ uvedl Kamil Čermák, generální ředitel ČEZ ESCO.

Analytici nad výjimečně nízkou nezaměstnaností nejásají. Česko je čínskou ekonomikou uprostřed EU, varují

Automobilový průmysl v Česku zaměstnává přímo 150 tisíc lidí přímo, nepřímo ale vytváří pracovní místa pro zhruba 400 tisíc lidí. Výroba aut je významným exportním oborem, tvoří čtvrtinu celkového tuzemského exportu a vytváří devět procent HDP. Je proto velmi důležité, aby odvětví nezaspalo technologický pokrok, shodli se účastníci memoranda.

České automobilky v současnosti dosahují rekordně nejvyšších objemů výroby, jejich tržby loni meziročně vzrostly o 12 procent na rekordních 1,02 bilionu korun. Každých 23 sekund se v Česku vyrobí jedno auto, celkem jich loni bylo rekordních 1,34 milionu.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!