Jindřich Lukavský: Chceme zákazníky inspirovat | E15.cz

Jindřich Lukavský: Chceme zákazníky inspirovat

Jindřich Lukavský: Chceme zákazníky inspirovat
Jindřich Lukavský
• 
ZDROJ: E15
22. května 2012 • 10:33
Z obchodního zástupce se vypracoval na majitele úspěšné společnosti, která se specializuje na osvětlení a vybavení interiéru. Za nejtěžší okamžik kariéry považuje vypořádání se s krizí. „Každá chyba, která se dnes udělá, má desetkrát větší dopad, než měla před pěti lety,“ říká majitel společnosti EXX a zakladatel Nadace Leontinka Jindřich Lukavský.

* E15: Po ukončení střední elektrotechnické školy jste začínal na pozici obchodního zástupce italské firmy Esagono zabývající se prodejem italských svítidel. Po roce jste se osamostatnil a spolu s italským výrobcem technického osvětlení Unilux jste založil úspěšnou pobočku v Praze. Čím dál víc vás však lákal interiér.

Chtěl jsem, aby firma měla širší záběr, začali jsme tedy prodávat i dekorační a interiérová svítidla. A od toho byl jen krok k interiéru jako takovému. V roce 1998 jsme začali prodávat také italský nábytek. Postupně se nabídka rozšiřovala i o jiné dodavatele. Ze začátku jsme měli v portfoliu střední značky, ale postupně se nám podařilo přidávat špičkové brandy, jako jsou Cassina, Poliform, Flexform. Jako poslední jsme do sortimentu zařadili i kuchyně a doplňky v podobě koberců, dekoračních panelů či výrobky z corianu a služby rozšířili o atypickou výrobu a vlastní návrhy. Přesto světla hrají stále hlavní roli.

Klasickým 60 W žárovkám odzvonilo, už se jen doprodají zásoby

* E15: Jak vypadá váš typický zákazník?

Jsou to zpravidla movití lidé, kteří vědí, co chtějí, mají nejvyšší požadavky na kvalitu a jsou ochotni za ni zaplatit. Ale snažíme se oslovovat širší skupinu. Stejný servis jsme schopni nabídnout i běžnému klientovi, v tom případě navrhneme jednodušší řešení nebo použijeme levnější produkty. Konečný interiér tak může mít obdobný efekt jako ten za miliony. Jsme schopni realizovat kompletní bytový interiér i do milionu korun se vším všudy včetně kuchyně a osvětlení. To je náš cíl nabízet komplexní řešení. Zákazník nám řekne, jakou má představu, kolik hodlá investovat, a my mu připravíme a zrealizujeme nabídku ušitou na míru.

* E15: Předpokládám, že investice do letos otevřeného showroomu byla doposud vaší nejvyšší. Měl jste vždy jasno, do čeho hodláte investovat?

Vždy jsme investovali do výstav, do lidí, do předváděcích prostor. Pokaždé jsme měli nějaký showroom, ale museli jsme za něj platit nájem. Investice do vlastní budovy byla obrovská, ale díky tomu můžeme předvádět to nejhezčí z interiérového vybavení a osvětlení ve svém.

* E15: Jste zastáncem investic výhradně z vlastních zdrojů?

Samozřejmě máme úvěry, bez nich bychom to v tento moment nezvládli. Ale zaplaťpánbu jsme všechny vydělané peníze neinvestovali a nechali si rezervu. Díky ní jsme si mohli tuto stavbu dovolit. Myslím, že jsme v dnešní době jedni z mála, kteří takovýto krok udělali a vůbec něco nového prezentují.

* E15: Máte 70 zaměstnanců. Jak investujete do nich?

Určitě to jsou různá školení. Snažíme se přitom mít všechny trvale v týmu, ne si je ad hoc najímat, abychom se mohli spolehnout na jejich práci. Máme tedy své montéry, projektové manažery, techniky, disegnéry, obchodní zástupce. Snažíme se držet tohoto modelu, i když je to dnes velmi nákladné.

* E15: Jaký používáte model řízení?

Do poloviny loňského roku jsme měli pobočkové řízení firmy – samostatné pobočky se samostatnými účty. Nově jsme přešli k centrálnímu řízení, jmenovali jsme výkonnou ředitelku a zrušili střední management.

* E15: Jak se v této souvislosti změnila vaše pozice ve firmě?

Díky změně se mi uvolnily ruce a nemusím se věnovat operativě. Zabývám se exekutivou z pozice jednatele a především obchodem.

Momentálně rozhodně ne. Je to vůbec jedno z nejtěžších období, pokud jde o čas. To, že díky centrálnímu řízení nyní víme o všem, co se ve firmě děje, přináší nutnost bezprostředního zásahu a okamžitého řešení. Myslím ale, že dnešní doba toto nasazení vyžaduje.

* E15: Který bod vaší kariéry byl nejtěžší?

Poprat se s krizí. Před jejím nástupem jsme zažívali neskutečný nárůst obratu – v roce 2008 činil půl miliardy a v roce 2009 najednou klesl na 250 milionů.

* E15: A jaká je situace nyní?

Podařilo se nám snížit náklady a najít si prostor na trhu, od kterého si neslibujeme, že nějak zásadně poroste, ale jejž si budeme chtít udržet a zůstat nad nulou. To je nyní klíčové. Dříve se člověk soustředil na to, kolik vydělá. Dnes se musí snažit, aby vůbec vydělal a neprodělal. Stále je to na hraně.

* E15: Co bylo v krizových letech nejtěžší?

Je to stále těžké. Je nutné reagovat co nejdříve. Snížit náklady, efektivně řídit a nedělat chyby. Každá chyba, která se dnes udělá, má desetkrát větší dopad, než měla před pěti lety.

* E15: Zrakový hendikep vaší dcery vás v roce 2005 přivedl k založení Nadace Leontinka. Jak se za roky jejího působení změnil přístup firem, které na charitu přispívají?

Loňský rok byl kupodivu nejúspěšnější. Rozdělili jsme 4,2 milionu korun. Každý rok jsme zaznamenávali progres i navzdory krizi. Letos si nejsem jistý, ale je cítit, že firmy ořezaly opravdu vše. Určitě to nebude mít stoupající tendenci. Budeme rádi, když udržíme loňskou úroveň. Ale může přijít někdo nový, kdo bude ochotný přispět vyšší částkou. To je však v dnešní době obtížné. Jsme nadace, za kterou nestojí žádná celebrita. Potenciální dárce můžeme přesvědčit jedině tím, že máme minimální náklady, které nepřesahují dvacet procent získaných prostředků, a maximum vybraných peněz dáváme na projekty nadace.

* E15: Kam směřují finance?

Rozdělujeme je v grantových řízeních. Na stipendia, do středisek rané péče, na osobní asistenty a pomůcky pro zrakově postižené. Podporujeme děti, které se účastní Jizerské padesátky na běžkách i na kolech nebo jedou na mezinárodní soutěže zrakově postižených či na tábory a podobně.

* E15: Pořádáte také charitativní golfové turnaje.

Máme golfovou túru s pěti turnaji. Zrovna letos není tak jednoduché sehnat partnery. Loňský výtěžek činil stejně jako v předchozích letech 700 tisíc korun. Tento rok to tak slavné nebude.

* E15: Jaké jsou dnes trendy v osvětlení?

Obrovský boom představují ledkové zdroje, jež vstupují do všech typů osvětlení. V některých případech je to až přehnané, že všichni chtějí led diody, všude to zatím prostě není vhodné. Nemají dosud srovnatelný výkon se zářivkami či výbojkami. Ale určitě je to za poslední léta nejrychleji se prosazující inovace v rámci osvětlení.

* E15: Jaké máte střednědobé plány?

Maximálně využít synergie nabízeného interiérového vybavení a osvětlení a zázemí nového showroomu. Chceme stále inspirovat zákazníky a přesvědčit je, že má smysl zkusit si nechat zrealizovat interiéry na klíč, třeba postupně, ale uchopit to jako celek.

Jindřich Lukavský (41)

Společnost EXX založil v roce 1995. Od původního prodeje technického osvětlení postupně přešel k nabídce kompletního sortimentu a služeb v oblasti osvětlení a interiérů. Vedle pražského showroomu má pobočky v Brně, Liberci a Mostě. V roce 2005 založil Nadaci Leontinka zaměřenou na pomoc zrakově postiženým dětem.

Autor: Petr Dašek
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!