Martin Solnička: Netrpím přehnaným uspokojením z velké značky

Martin Solnička: Netrpím přehnaným uspokojením z velké značky
29. listopadu 2011 • 09:05
Kariéru v korporátním poradenství vyměnil za provozování portálu pro on-line správu osobních financí, prostřednictvím něhož mohou lidé najít úspory a získat tipy na zhodnocení vlastních prostředků. „Dříve jsem působil tři roky ve společnosti KPMG – v oddělení poradenství sektoru finančních institucí. I když mě práce bavila, vždycky jsem měl touhu založit a vést vlastní společnost.

Práce v KPMG mi dala hodně a byla to dobrá zkušenost, ale netrpím přehnaným uspokojením z velké značky. Důležitější podle mě je, co člověk dělá a co ho baví,“ říká Martin Solnička, zakladatel společnosti Fresh Garden, která provozuje web Moře-financí.cz.

* E15: Co vás vedlo k založení portálu Moře-financí.cz?

Jak jsem říkal, vždycky jsem tak trochu snil o něčem vlastním. Měl jsem předtím několik různých nápadů, ale nikdy to nedospělo do stadia, kdy bych se tomu odvážil věnovat naplno. I u Moře financí jsem poměrně dlouho čekal a zjišťoval, zda to má smysl a chci do toho rizika opravdu jít. Na začátku jsem viděl americký web tohoto typu mint.com, a ten mě hned uchvátil. Zároveň jsem si říkal, že u nás nic takového neznám. Začal jsem se tedy zajímat více a zjistil jsem, že nějaké podobné weby sice existují, ale nevyhovovaly mi. Tak jsem si začal hrát s myšlenkou založit nový.

Kateřina Šamanová: Pomáhám lidem dívat se na sebe ze všech možných stran

* E15: Jak váš web přesně funguje?

Uživatelsky funguje tak, že si po registraci, která je anonymní, začnete do systému vkládat své útraty. Můžete ručně, nebo automatizovaně tak, že tam nahrajete elektronický výpis ze svého bankovního účtu. Při nahrání výpisu systém automaticky rozpozná některé vaše transakce a nabídne jejich zařazení do kategorií – například nakupování, telefon, restaurace a bary, a podobně. Kromě toho mohou uživatelé sami vytvářet pravidla, podle kterých se mají nové transakce příště rozdělit do kategorií. Dále si mohou stanovovat rozpočty pro konkrétní kategorie, nahrát si například kopii záručního listu společně s upomínkou před vypršením záruční doby a mnoho dalšího. V sekci úspora mohou uživatelé, nezávisle na tom, jestli do systému vkládají data nebo ne, zadat poptávku na různé produkty, spočítat si, kolik mohou uspořit, nebo požádat o konzultaci finanční odborníky. Chceme také, aby systém uživatelům sám navrhoval možné úspory a efektivní zhodnocování peněz na základě jejich dat.

* E15: A jak funguje z byznysového pohledu?

Funguje poměrně dobře, počet registrovaných uživatelů nyní atakuje hranici dvou tisíc a dále roste. Projekt zatím není ziskový, ale věřím, že spolu s růstem uživatelů brzy bude. Důkazem toho, že mu nevěřím sám, je i nedávný vstup zkušeného soukromého investora Martina Kasy. Spolu s ním chceme Moře financí i nadále rozvíjet a rozšiřovat.

* E15: Proč si myslíte, že by lidé měli váš systém využívat?

Je zajímavé, jak důležitou roli pro nás pro všechny peníze hrají, ale jak málo se jim věnujeme. Kromě toho, že je buď vyděláváme nebo utrácíme. Většina lidí nemá přehled o tom, co a za kolik utrácí ani dva týdny nazpět. Každý si hlídá ceny, kouká po slevách, je schopný jet na druhý konec města kvůli pár haléřům za litr benzinu, ale zároveň přichází o mnohem větší prostředky tím, že své peníze špatně spravuje. Mít alespoň hrubé povědomí o svých výdajích je základ. Když nemáte porovnání různých typů výdajů, a plateb kartou. Logicky se pak povědomí o utracených penězích vytrácí. Je tolik lidí, co po vyzkoušení Moře financí řeklo: „Ty jo, to jsem nečekal.“

* E15: Na čem hodláte prostřednictvím webové aplikace vydělávat?

Byznys model je založený na provizích za zprostředkování produktů. Spolupracujeme s poradci, kteří se u nás zaregistrují a mohou reagovat na poptávky uživatelů. Dobře si vybíráme, s kým chceme spolupracovat, protože chceme s našimi uživateli budovat dlouhodobý vztah. Kromě produktů sjednaných přes poradce jsme začali i s on-line produkty a chceme uživatelům nabízet různé tipy a možnosti úspor přímo v jejich profilu (například úspora za elektřinu nebo plyn). V tuto chvíli zvažujeme i možnost pořádání vzdělávacích seminářů v oblasti finanční gramotnosti a osobních financí.

* E15: Co bylo při realizaci stránek nejtěžší?

Kdybych řekl, co bylo nejtěžší, mohlo by se zdát, že teď už je to snadné, a to rozhodně není. Jako překážku beru to, že jsem programováním a tvorbou webu téměř nedotčený, takže jsem šel do pro mne úplně nové oblasti, a to je vždycky těžké. Ovšem člověk by měl zkoušet nové věci a trochu riskovat. Celkově je velmi obtížné vytvořit něco, co se lidem bude líbit a bavit je a zároveň bude přinášet příjmy.

* E15: Za co Češi nejvíce utrácejí?

* E15: Myslíte si, že budou lidi ochotni bez obav nahrávat do systému své transakční historie?

Myslím, že ano. Určitě ne všichni, proto je na Moři financí i možnost vkládat jednotlivé záznamy manuálně. Tím, že je systém dobře zabezpečený a registrace uživatelů je anonymní, není to pro uživatele až takový problém. Když mluvíme o správě osobních financí, jde stejně především o běžné a opakované výdaje. Já osobně si myslím, že se tam ani žádná tajemství neskrývají. Když má někdo velký majetek, nespravuje ho na denní bázi on-line. Moře financí je nástroj pro on-line správu právě těch malých a častých výdajů, na které se paradoxně nejsnadněji zapomíná. Nedůvěru by měl vyvážit přínos dobrých tipů na možné úspory a zhodnocení.

Moře-financí.cz

Portál na on-line správu osobních financí byl spuštěn letos v únoru. V současnosti eviduje dva tisíce uživatelů. Provozuje jej společnost Fresh Garden, již z 80 procent vlastní Martin Solnička. Zbylý 20procentní podíl letos v srpnu odkoupil soukromý investor a zakladatel obchodu Kasa.cz Martin Kasa.

Autor: Petr Dašek
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!