Komentář Karla Komínka: Za některými občany nejspíš budou chodit politici až domů | E15.cz

Komentář Karla Komínka: Za některými občany nejspíš budou chodit politici až domů

4. srpna 2017 • 10:37

Kampaně ke sněmovním volbám se o prázdninách dostávají do klidnější fáze - část voličů je na dovolené a vedra odvádějí pozornost od vážných témat.

Klid je ovšem jen zdánlivý, stranické týmy pilně pracují. Kampaň se na plné obrátky spustí až na konci srpna, kdy dorazí většina voličů zpátky z dovolené. Oproti předcházejícím volbám můžeme pozorovat další posilování předchozích trendů: ještě větší personalizaci kampaní, tedy větší orientaci na osobu lídra, posilování pozic na sociálních sítích se zapojením nejmodernějších formátů, a větší orientaci na výzkumy a data obecně.

Novinkou jsou limity na kampaně, které strany donutí hledat modernější a efektivnější způsoby oslovování voličů, než je plošný billboardový výlep. Proto se musí občané připravit na větší přítomnost politiků v ulicích, a některé lokality dokonce na politiky před prahem vlastního domu.

Lidovci představili volební heslo. Od Starostů se liší jen jediným písmenem

Takzvaná door-to-door kampaň sice stále v Česku patří mezi experimentální nástroje, její masovější nasazení je ovšem pouze otázkou času. Strany jsou navíc v ojedinělé pozici, kdy o mediální pozornost budou bojovat s prezidentskými kandidáty. Prozatím poměrně klidnou kampaň by mohla oživit právě vznikající strana Tak jo!, kterou budou tvořit mladí lidí se zkušenostmi ze zahraničí.

Největším přešlapem současné kampaně je nicméně rozchod letních partnerů KDU-ČSL a STAN a to pouze pár dní před zveřejněním průzkumu, kde koalice balancovala na hranici deseti procent. Spojenectví bylo relativně riskantním krokem, který znamenal zvýšení prahu pro vstup do Sněmovny právě na zmíněných deset procent, ale zároveň vyslal voličům jasný signál - věříme si a jdeme do toho naplno.

Naopak vypovězení smlouvy bylo symbolickým přiznáním přílišného sebevědomí a jen pomohlo posílit značku lidovců coby nespolehlivého politického partnera. KDU-ČSL si tak pojistila vstup do Sněmovny, ale mediálně utrpěla, a přišla o možnost získat klidně dvojnásobný počet křesel.

Autor je předseda Institutu politického marketingu

Autor: Karel Komínek
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Mohlo by vás zajímat