Filmová revoluce? Studia chtějí snímky dostat do televizí co nejdříve | E15.cz

Filmová revoluce? Studia chtějí snímky dostat do televizí co nejdříve

4. prosince 2016 • 06:45

Fanoušci sledování nejnovější filmových novinek z pohodlí domova si možná brzy přijdou na své. Podle informací agenturz Bloomberg hollywoodská studia jednají o rychlejším uvedení filmových novinek v televizích. To by bylo u různých video-on-demand služeb (video na vyžádání) dostupné za poplatek.

Jak uvádí Bloomberg, částka za přehrání filmové novinky by se měla pohybovat v rozmezí 25-50 dolarů, což je srovnatelné s cenou za pár lístků do kina v amerických metropolích (například v New Yorku stojí jedna vstupenka do kina přibližně patnáct dolarů). Spekulace potvrzují také zástupci produkční společnosti Time Warner, kteří uvedli, že o myšlence prémiového videa intenzivně jednají.

Důležité slovo však v celé službě budou mít provozovatelé kinosálů. Ti totiž produkčním společnostem generují stále největší podíl zisku. Podle údajů Warner Brothers zisky z kin dosahují 44,4 procenta, zatímco prodeje DVD tvoří necelých čtyřicet procent a tržby za vysílací práva na běžných televizních programech asi sedmnáct procent. Velký vliv multiplexů potvrdil rovněž americký provozovatel kabelové televize Comcast, který byl o myšlence dřívějšího uvedení filmů na televizní obrazovky také už informován.

Komentář Stanislava Šulce: Jak Marvel ovlivnil svět Harryho Pottera

Celý problém souvisí především s poklesem výdělků z pevných nosičů, v loňském roce podle údajů společnosti Bontonland meziročně klesl zájem o filmy na DVD a Blu-Ray o přibližně patnáct procent. Zároveň se ale filmový průmysl těší z uspokojivé návštěvnosti kinosálů. Loni v České republice přivítaly téměř třináct milionů diváků, což je o milion a půl více než v roce 2014. Tržby v kinosálech za loňský rok činily 1,669 miliardy korun.

Snaha o co nejrychlejší uvedení filmů v domácím prostředí je však pouze evolucí současných snah. Zatímco v minulých letech kinosály využívaly až půlročních výhradních práv na vysílání, v současnosti jsou mnohem kratší. Podle americké Národní asociace provozovatelů kinosálů se u některých snímků tato doba zkrátila na necelé tři měsíce od oficiálního uvedení filmu.

Porno na internetu vítězí. Erotické televizní stanice přesto dál rostou

„Všichni chápou to, že se vkus diváků mění a zvyšuje se touha po inovacích. Ale změna systému bude něco, co se neobejde bez dlouhých jednání a změn ve smlouvách,“ řekl pro Bloomberg analytik FBR & Co Barton Crockett. S tím jistě souhlasí také provozovatelé kinosálů, kteří by v případně brzkého spuštění snímku v televizi od producentů žádali finanční kompenzace. A to i přesto, že snímky v kině navštíví velké množství diváků právě v prvních dvou týdnech od uvedení.

Otázkou také zůstává, zda se nezmění způsob finančního ohodnocování jednotlivých služeb. Například Netflix kupuje práva k filmům za cenu, jež se odvíjí od návštěvnosti jednotlivých snímků v kinosálech. Podle odborníků je ale také pravděpodobné, že se produkce filmů obejde bez třetích stran a distribuovat je do obýváků budou přímo jednotliví producenti.

Do kin přišlo nejvíc lidí za 15 let, čtvrtletní tržby přesáhly půl miliardy


 

Hlavní zprávy

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!