New York – nová tvář amerického snu | E15.cz

New York – nová tvář amerického snu

New York – nová tvář amerického snu
New York
• 
ZDROJ: skyscraperlife.com
23. května 2013 • 08:37
Současný americký sen vypadá následovně: jste mladý programátor s geniálním nápadem, z garáže rozjedete internetovou firmu, přestěhujete se do Kalifornie a do třiceti je z vás milionář. Tak tomu alespoň bylo v případě úspěchů firem, jako je Facebook, Google nebo eBay.

Pohádkový příběh blogovací služby Tumblr, kterou tento týden za 1,1 miliardy dolarů koupil internetový obr Yahoo, však ukazuje, že tohle paradigma už přestává platit. Čím dál více úspěšných technologických firem dnes vzniká i v New Yorku.

Kromě Tumblr, internetové firmy sdružující více než milion blogů, se na východním pobřeží za poslední rok podařilo vydělat miliardu dolarů dalším dvěma start-upům. Prvním z nich byl zprostředkovatel práce přes internet, společnost Indeed, kterou loni v září koupila japonská společnost Recruit. Druhý zářez pro New York se podařil zprostředkovateli letenek Kayak, který za 1,8 miliardy dolarů koupila firma Priceline.

Tumblr rozhodně není posledním start-upem, který se majitelům podařilo výhodně zpeněžit. Dalšími horkými kandidáty jsou podle serveru Business Insider například brooklynský výrobce 3D tiskáren za dostupné ceny Makerbot nebo fundraisingová firma Kickstarter.

Většina peněz, které v USA tečou do rozjíždějících se firem, se stále koncentruje na západním pobřeží USA. Centrem start-upů je pořád ještě Sillicon Valley – podle agentury Bloomberg se tu odehrává 40 procent všech investic. Na druhé místo se ale dere New York s 11,4 procenta kapitálu. Metropole tím předběhla Novou Anglii, která ve start-upech ještě donedávna hrála druhé housle za Kalifornií.

Newyorská start-upová scéna kopíruje úspěch Kalifornie, kde se později úspěšné technologické firmy vylíhly na Stanfordské univerzitě. Newyorská univerzita Cornell a izraelský technologický institut Technion společně otevírají novou technologickou školu na Rooseveltově ostrově.

„Akvizice Tumblr staví New York do středu dění,“ komentoval prodej blogovací služby Eric Hippeau, ředitel investiční firmy Lerer Ventures, která sídlí na Manhattanu. Právě lidé jako on mají největší zájem na tom přilákat do New Yorku pozornost velkých hráčů. Investoři Union Square a Spark do Tumblr v jeho rozjezdu vložili 10 milionů dolarů, za ně dostali 47procentní podíl. Po prodeji Yahoo odešel bostonský Spark se 231 miliony dolarů a Union Square s 238 miliony dolary. To je 50násobná návratnost. Zakladatel Tumblr David Karp, získal 253 milionů.

Nákup populární blogovací služby je snahou ředitelky Yahoo Marissy Meyerové držet krok s rivaly, kteří se firmě stále více vzdalují – Facebookem a Googlem. Jde o dosud největší akvizici Meyerové v její funkci. Jestli se sázka na newyorský start-up vyplatí, ukáže čas. Tumblr totiž patří do skupiny firem, které se sice mohou pochlubit velkou skupinou uživatelů, již sami vytvářejí obsah, ale už ne ziskem. Podobně jsou na tom například i firmy Pinterst, Quora nebo sociální síť Path.

David KarpDavid KarpAutor: reuters

David Karp – internetový magnát newyorského střihu

Je mu teprve 26 let a už se objevil na titulce prestižního amerického časopisu Forbes jako jeden z nejvlivnějších lidí současného světa. Zakladatel blogovací služby Tumblr David Karp podnik úspěšně prodal kalifornské firmě Yahoo a je z něj multimilionář. Newyorský internetový magnát ale žije spartánským způsobem života. V jeho 160metrovém bytě v newyorské trendy čtvrti Williamsburg toho mnoho nenajdete – podle Forbesu jen gauč a televizi. „Nevlastním žádné knihy, nemám moc oblečení. Překvapuje mě, že si lidé zavalují byty tolika krámy,“ říká Karp. Karp se postavil na vlastní nohy už v patnácti, když odešel ze školy. Dál se vzdělával sám. Praxi získal ve start-upu UrbanBay, který je pomáhá rodičům dětí ve velkoměstě. Tumblr založil v roce 2007. Blogovací služba oblíbená mezi mladými lidmi, ať už fotografy, módními doggery či žurnalisty, dlouho vzdorovala reklamě. „Jsme proti reklamě. Zvedá se mi při pomyšlení na ni žaludek,“ řekl před lety Karp v jednom rozhovoru. Vloni ale na inzerci vydělal 13 milionů dolarů, letos to má být 100 milionů.

Jak vysoké jsou mzdy v USA?

Náš člověk v New Yorku: Místo evakuace do kavárny

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!