V Indii je ideální doba rozjet si start-up firmu. Láká hlavně e-byznys | E15.cz

V Indii je ideální doba rozjet si start-up firmu. Láká hlavně e-byznys

V Indii je ideální doba rozjet si start-up firmu. Láká hlavně e-byznys
Ind
• 
ZDROJ: čtk
10. dubna 2013 • 09:23
Student strojírenství Gaurav Dahake a jeho spolužák Rohit Shah z Kharagpuru netušili, že se z jejich nápadu založit on-line službu na porovnávání cen v e-shopech vyklube úspěšný start-up. „Oba nás zajímalo internetové obchodování v Indii a hledali jsme příležitost. V Indii funguje asi 350 e-shopů a internetová generace má problém orientovat se, kde dostane nejlepší cenu,“ říká Gaurav Dahake, zakladatel a šéf BuyHatke – služby, která srovnání cen nabízí.

Od rozjezdu v polovině roku 2012 má služba čtyři tisíce návštěv za den, 40 partnerů a vyhrála několik soutěží v inovaci.

„Jak se internetové obchodování rozvíjí, je snadné založit si start-up a prorazit,“ říká Dahake. Počáteční investice měla hodnotu dva tisíce eur. Peníze studenti vybrali z úspor, od rodiny a přátel. Poté založili firmu Bidon Services, pronajali si kancelář a nyní zaměstnávají deset IT expertů. Obchodní model BuyHatke je založený na komisích. S každým nákupem vydělá prodejce zboží asi 20procentní marži, ze které BuyHatke odevzdá mezi dvěma až deseti procenty.

„Indie nabízí velké možnosti. Nejsou tu žádné regulační omezení pro vstup,“ říká Prakash Sreewastav, šéf jiné začínající firmy WINIT, která vyvíjí mobilní aplikace.

Za posledních třicet let se indický IT průmysl rozvinul prakticky ode dna na odvětví s ročním obratem 68 miliard eur. Růst technologických start-upů je fenoménem zhruba poslední dekády. Během uplynulých pěti let se vyrojilo 1100 startupů. Třetina těchto malých firem působí v internetovém obchodování. Další se zabývají novými technologiemi, jako je cloud computing, sociální média a mobilní aplikace. Většinu z nich zakládají čerství absolventi škol.

Jednou z příčin rychlého růstu startupové scény je podpora indické vlády, zahraničních investorů a existence soukromých „start-up inkubátorů“. Vláda finančně podporuje hlavně technologické start-upy.

„Financování se pohybuje v rozmezí od dvou tisíc eur až po milion. Tyto peníze mohou být použity od fáze založení firmy až po plnou komercionalizaci,“ říká Chandramouli C. S., ředitel Zinnov Management Consulting.

Americká firma Google v březnu oznámila, že společně s Microsoftem a firmou Nasscom vytvoří program pro technologické podnikatele v Indii, ve kterém bude k dispozici deset milionů dolarů a který má během pěti let vychovat deset tisíc nových start-upů.

Inkubátory vytvořily firmy Infosys, Wadhawan Group a Wipro. Dalším místem pro podporu start-upů je Centrum pro inovace v Ahmedabádu nebo Startup Village v bohatém jihoindickém státě Kerala.

Autorka je členkou sítě GlobeReporter.org

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!