Žebříček podle kvality práce vyrazil dech stavebním firmám

Polské Generální ředitelství státních silnic a dálnic GDDKiA zveřejnilo žebříček stavebních firem – a ty to velmi zaskočilo. Seznam vznikl na základě šedesáti tisíc prověrek, které GDDKiA provedlo na loni postavených silnicích, uvádí deník Gazeta Wyborcza. Jak vysvětlil vicešéf generálního ředitelství Tomasz Rudnicki, prověřovala se mocnost podloží stejně jako množství použitého asfaltu.

ilustrační foto
11.5.2012 8:15   |  

„Zjistilo-li se, že skutečnost neodpovídá zadání, musela stavební firma na vlastní náklady nedostatečnou vrstvu odfrézovat a položit novou. Všechny nedostatky byly odstraněny,“ uvedl Rudnicki. Proto ředitelství ani neplánuje firmy dodatečně pokutovat. Žebříček by měl stavebním subjektům ukázat jejich reálnou pozici, „protože ony samy nám ukazují jen pozitivní výsledky kontrol“, dodal Rudnicki.


Čtěte také:

Číňané pohořeli, nyní mají problémy s dostavbou dálnice v Polsku i Češi

Poláci otočili, stavbaři z Bögl a Krýsl dostali další zakázky


Na seznamu se objevilo 24 firem seřazených podle podílu prověrek, v nichž nesplnily požadavky zadavatele. Nejlépe dopadla německá Johann Bunte se sedmiprocentním podílem následovaná největší polskou stavební společností Polimex-Mostostal (8,5 procenta) a firmou Poldim z polsko-litevské skupiny Tiltra Group (devět procent). Pět dalších firem obdrželo zelenou známku, což znamená, že si vedly lépe, než činí zhruba šestnácti procentní průměr.

Dalších osm firem, u nichž GDDKiA odhalila nedostatky v 16 až 25 procentech prověrek, dostalo žluté označení. S takřka týmiž výsledky se v ní objevily rakouské firmy – čtrnáctá Alpine Bau (22,2 procenta) a patnáctá Strabag (22,3 procenta). O trochu lépe dopadla firma Bilfinger Berger z Mannheimu (21,8 procenta), o něco hůře portugalská společnost Mofa Engil (23,6 procenta).

Většina známých stavebních společností však skončila v červené zóně. S 30,5 procenta se na 21. místě umístila švédská Skanska. Obdobně dopadly francouzské Eurovia (25,7 procenta) a Colas (32,1 procenta) i německá firma Max-Bögel (34,1 procenta).

„Je to skandál,“ řekl deníku Gazeta Wyborcza prezident polské hospodářské komory pro výstavbu silnic Wojciech Malusi. Nenechal bez poznámky, že na třetím místě skončila zbankrotovaná firma Poldim a DSS na šestém místě je v konkurzu. „Podle mně je to hanebnost,“ opakuje Malusi a ptá se, proč žebříček vůbec vznikl.

„To není žebříček finanční důvěryhodnosti firem, ale kvality odvedené práce,“ kontruje šéf GDDKiA Lech Witecki. Ředitelství jeho zveřejněním chce dát firmám na vědomí, že odvádět šlendrián se nevyplácí.

Autor: Aureliusz M. Pędziwol

Komentáře

Čtěte také

Roboti získávají nervový systém. Vědci je učí cítit bolest a včas reagovat

Roboti získávají nervový systém. Vědci je učí cítit bolest a včas reagovat Video

Naše celé tělo ale i jednoduché organismy jsou vybavené nervovým systémem, který dokáže pomocí různých senzorů (teplo, tlak, zvuk a další) rozpoznat překročení určité kritické… více

Komerční prezentace
Mobilní web