Jsem Bruselan. Kerry hájil belgické úřady kritizované kvůli boji s terorismem

Americký ministr zahraničí John Kerry se v Bruselu zastal belgických úřadů, které někteří kritizují za údajná selhání v boji proti terorismu. Informovala o tom agentura Reuters. Kerry se v Bruselu zastavil cestou z Moskvy uctít památku 31 obětí úterních teroristických útoků, mezi nimiž jsou nejméně i dva Američané. Prohlásil též, že belgická vláda jednala před útoky dostatečně důrazně.

 JOHN KERRY, CHARLES MICHEL
25.3.2016 14:16   |  

„Tato vláda je v úřadu rok a v boji proti terorismu postupuje velmi energicky,“ řekl Kerry novinářům po setkání s belgickým premiérem Charlesem Michel v Bruselu. A dodal, že USA poskytnou Belgii vše, co bude potřebovat k vyšetření atentátů.

Belgické úřady se po útocích staly terčem kritiky kvůli nedostatečnému zajištění bezpečnosti. Například kvůli tomu, že jednoho z bruselských atentátníků loni v červnu zadrželo a poté vyhostilo Turecko. Belgické úřady ho ale následně pustily na svobodu, a to údajně navzdory varování.

Jsem Bruselan

V pátek izraelská televize přinesla zprávu, že Izrael údajně varoval belgické úřady jen pár týdnů před úterními útoky, že letišti Zaventem v Bruselu má závažné bezpečnostní nedostatky. Šéf americké diplomacie v Bruselu vyjádřil soustrast pozůstalým a potvrdil také, že mezi oběťmi jsou nejméně dva Američané.

„Jsem Bruselan,“ prohlásil Kerry na tiskové konferenci ve francouzštině a vlámštině s odkazem na podobná hesla, jež se objevovala po teroristických útocích ve Francii. Loni v listopadu vyjadřovali lidé na sociálních sítích soustrast slovy „Je suis Paris“, loni v lednu to bylo heslo „Je suis Charlie“, po útoku na satirický týdeník Charlie Hebdo. Podobný výrok použil v roce 1963 tehdejší americký prezident John Kennedy u berlínské zdi, když německy řekl „Jsem Berlíňan“.

Útok v Bruselu ukázal složitost ochrany cílů jako jsou letiště
Úterní teroristický útok na bruselské letiště Zaventem ukazuje složitost ochrany podobně otevřeného a „měkkého“ cíle, řekl švédský policista Peter Nilsson. Švédský důstojník nyní stojí v čele evropské sítě Airpol, zřízené před pěti lety ve snaze zlepšovat bezpečnost letišť v EU.

„Základní odpovědnost za bezpečnost nese každá země sama,“ zdůraznil Nilsson. Bezpečnostní opatření před útokem vypadala na letišti Zaventem podle něj podobně jako v jiných evropských zemích, Belgičané se navíc už od loňských podzimních útoků v Paříži nacházeli na vyšším stupni bezpečnostních opatření.

Přesto se dvěma sebevražedným atentátníkům - Brahimu Bakraouimu a nejspíš Najimovi Laachraouimu - útok v úterý ráno na letišti podařil. Třetí útočník z místa utekl, nevybuchlou nálož zlikvidovali pyrotechnici. Tragédie tak mohla být ještě větší. Přesto zemřelo 11 osob a desítky byly zraněny. Odletový terminál byl výrazně poničen a letiště zůstane pro osobní dopravu uzavřené nejméně do neděle.

Zamknout a nepouštět nikoho bez palubní letenky

Jedním ze způsobů, jak podobné riziko omezit, je letiště zamknout a nepouštět tam nikoho bez palubní vstupenky, poznamenal Nilsson s tím, že podobnou cestu v některých zemích skutečně bezpečnostní síly zvolily. „O tom je samozřejmě možné diskutovat,“ míní policista. Evropský přístup je ale jiný a spočívá především ve snaze útokům v dostatečném předstihu předcházet a odhalovat je ještě ve fázi přípravy.

Podle Nilssona lze nepochybně zajistit na letišti například více psů cvičených ke hledání výbušnin a dostat tam dodatečné technické prostředky a lidi. „Ale i to se dá překonat… (teroristé) se vyhodí do vzduchu ve frontě před budovou, použijí velkou bombu nastraženou v zaparkovaném vozidle,“ vypočetl.

„Snažíme se být o krůček před nimi,“ poznamenal švédský policista. Odborníci Airpolu tak nyní přemýšlí například o tom, jak včas odhalit možného komplice teroristů mezi letištním personálem či zaměstnanci tam působících společností.

Právě „insider“ uvnitř letiště je velmi pravděpodobným vysvětlením, jak se teroristům podařilo loni v říjnu propašovat bombu do ruského letadla vracejícího se ze Sinajského poloostrova.“Myslíme si, že když letiště nyní víc uzavřeme, budou se snažit najít cesty, jak si koupit nebo získat někoho třeba z cateringové společnosti,“ uvedl Nilsson. Odborníci se tak snaží odhalit vzorce, které by ukazovaly na radikalizaci zaměstnanců, ale i způsoby účinné kontroly jejich možného podezřelého chování, třeba pomocí kamerových systémů.

Airpol před pěti lety vznikl s cílem zlepšovat spolupráci mezi evropskými letišti v bezpečnostní oblasti. Stará se též o zvyšování kvalifikace policistů, pohraničníků a dalších bezpečnostních služeb, které na vzdušných přístavech působí.


Čtěte také:

O nebezpečí na letišti jsme Belgii varovali, tvrdí Izraelci

Bruselský masakr probudil Evropu, islamisté ukázali její zranitelnost

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

Konzervativci hledají nástupce Camerona, Boris Johnson to být nemusí

Konzervativci hledají nástupce Camerona, Boris Johnson to být nemusí Fotogalerie

Kandidátů na nového lídra toryů je zhruba pět. Borisi Johnsonovi, který vedl kampaň za odchod Británie z EU, může při konečném rozhodování uškodit právě jeho nekompromisní kritika… více

Komerční prezentace
Mobilní web