Americký magazín bere zpět informace o vztahu Strnadova holdingu a Kremlu | E15.cz

Americký magazín bere zpět informace o vztahu Strnadova holdingu a Kremlu

ČTK

Časopis Foreign Policy podstatně zmírnil své kritické informace o českém holdingu Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Jaroslava Strnada, které obsahoval komentář Kristofera Harrisona z minulého týdne. Web amerického časopisu doplnil komentář prohlášením, že popis finančních vztahů mezi CSG a kontroverzní česko-ruskou bankou je chybný, stejně jako informace o vztahu mezi dvěma ruskými oligarchy a Kremlem.

Foreign Policy v původním Harrisonově článku napsal, že Strnadově společnosti poskytla masivní kredit První česko-ruská banka s údajnými kontakty na Kreml. Uvedl také, že jedním z hlavních Strnadových investorů je Alexej Beljajev, "přítel Vladimira Jakunina, vyhlášeného ruského nacionalisty, pravoslavného extremisty a poradce Vladimira Putina".

Společnost CSG v pondělí, tři dny po publikování článku, v prohlášení označila jeho obsah za pomlouvačný a lživý a odmítla tvrzení, že by holding financoval ruský kapitál, nebo že firma slouží zájmům Kremlu. Následující den pak Foreign Policy kritizované pasáže z Harrisonova komentáře částečně vypustil a zveřejnil opravu, podle níž "dřívější verze tohoto článku chybně popsala finanční vztah mezi CSG a První česko-ruskou bankou. Nesprávně rovněž prezentovala vztah mezi Alexejem Beljajevem, Vladimirem Jakuninem a Vladimirem Putinem".

Do textu byl zároveň vložen komentář CSG, podle něhož "v rozporu s jakýmikoli náznaky je skutečností, že CSG orientuje své podnikání na Západ, jmenovitě do Evropy a Spojených států, a má tam významné zákazníky".

Strnadův holding slouží Kremlu, tvrdí americký magazín. Je to lež a pomluva, reaguje firma

Komentář amerického časopisu se rovněž zmiňoval o tom, že "Strnadovi zřejmě porušili zbrojní embargo Evropské unie a NATO prodejem zbraní do Ázerbájdžánu, aby je Baku mohlo použít proti Arménii". Harrison novou verzi článku doplnil upozorněním, že "nezávisle pracoval jménem arménských a ázerbájdžánských lobbistických skupin". CSG tvrdí, že Harrison pro své klienty nepracoval nezávisle.

"Falešné narážky na to, že došlo k něčemu podezřelému při přepravě zbraní CSG do Ázerbájdžánu, opomíjely skutečnost, že k takovým zásilkám jsou oprávněny jakékoli společnosti v EU," píše česká společnost v dnešním prohlášení.

V českém tisku se loni na podzim objevila informace, že samohybné houfnice Dana-M1, které vyrábí CSG, a raketomety RM-70 se objevily na propagačním videu ázerbájdžánské armády. Deník Hospodářské noviny v září napsal, že Česko vůči Ázerbájdžánu oficiálně dodržuje zbrojní embargo. České úřady i tajné služby se podle listu zabývaly způsobem, jak se zbraně na Kavkaz dostaly.

Zbrojař Michal Strnad: Czechoslovak Group se blíží obratu jedné miliardy eur

Mluvčí Czechoslovak Group tehdy na zprávu deníku reagoval prohlášením, že firma při prodeji techniky postupuje v souladu se všemi zákony a mezinárodními pravidly.

Holding CSG zastřešuje 22 výrobních a obchodních společností. Portfolio firem skupiny zahrnuje vojenská a speciální vozidla, terénní nákladní automobily, zbraně, munici, ale i strojírenské výrobky pro automobilový, železniční a letecký průmysl nebo silniční dopravní služby. Uchází se o významné české armádní zakázky a vyváží zbraně. Na konci letošního ledna se novým vlastníkem CSG stal Michal Strnad, který získal 100 procent akcií od svého otce a zakladatele holdingu Jaroslava Strnada.

Strnad předává Czechoslovak Group synovi

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!