Atlantik poprvé v historii překonalo letadlo na solární pohon

aktualizováno Švýcarský letoun na solární pohon Solar Impulse 2 překonal za zhruba 70 hodin Atlantický oceán a přistál ve španělské Seville. Z New Yorku se na 15. etapu cesty kolem světa dlouhou přes 6200 kilometrů vydal v pondělí. Jde o první přelet Atlantiku letounem na solární pohon.

Letoun Solar Impulse 2 Dalších 25 fotografií v galerii
23.6.2016 11:33   |  

Letadlo poháněné výhradně sluneční energií tak dokončilo významnou část obletu Země. Ze Španělska by se po několikadenní přestávce nutné na údržbu měl stroj podle původních plánů vydat na poslední, šestnáctou etapu do cíle v Abú Zabí. Možná ale učiní ještě alespoň jednu zastávku, a sice v Egyptě. Definitivně rozhodnuto ještě není.

Letoun odstartoval k cestě kolem světa bez jediné kapky paliva loni v březnu. V jeho kokpitu se střídají Švýcaři Bertrand Piccard a André Borschberg. Více než 6270 kilometrů nad Atlantikem stroj pilotoval osmapadesátiletý Piccard. „Po dlouhé noci s turbulencí a málem spánku vidím první paprsky denního světla,“ tweetoval ráno ještě z letadla.

„Byl to kouzelný zážitek strávit tři dny a tři noci nad mytickým oceánem, jakým je Atlantik,“ řekl po přistání člen rodu slavných vědců a vynálezců rozhlasové stanici Europe 1. „Bylo to kouzelné i ze symbolického hlediska, protože je to poprvé, co Atlantik přeletělo letadlo na sluneční pohon,“ dodal.

Ještě předtím stačil pilot na twitteru napsat krédo, s nímž se s Borschbergem do dobrodružství se svým strojem pustili: „Chceme představovat nový svět, svět čistých technologií. Protože budoucnost je čistá a začíná nyní!“ Z New Yorku Solar Impulse 2 odletěl v pondělí dvě a půl hodiny po půlnoci místního času (08:30 SELČ) a na letišti v Seville přistál dnes krátce před 07:40 SELČ. Letěl přibližně o 20 hodin kratší dobu, než se původně předpokládalo.

Zatím nejdelší etapou obletu byla trasa z japonské Nagoji na Havaj. Měřila 6457 kilometrů a pětidenní let tehdy zajistil třiašedesátiletý Borschberg. Na Havaji měl Solar Impulse 2 téměř desetiměsíční pauzu, protože se řešily problémy s bateriemi.

Původně se počítalo s tím, že celý oblet potrvá pět měsíců. Prvním dnem letu byl 9. březen 2015 a další etapy vedly ze Spojených arabských emirátů přes Omán, Indii, Barmu, Čínu, Japonsko a USA.

Některé údaje uváděné o Piccardově a Borschbergově slunečním letounu se rozcházejí, ale podle webu realizačního týmu stroj váží pouze 2,3 tuny, přičemž rozpětím křídel je srovnatelný s Boeingem 747. Dokáže letět průměrnou rychlostí 75 kilometrů v hodině, a to díky více než 17.248 solárním článkům a bateriím, v nichž se ukládá energie načerpaná ze slunce. Piloti sedí v kabině o objemu 3,8 metru krychlových, která je dostatečně izolovaná, aby mohli čelit teplotním výkyvům. Ty se pohybují od plus 40 do minus 40 stupňů Celsia.

Hlavím smyslem projektu je podle internetové stránky týmu ukázat, že „takzvané čisté technologie jsou schopny dokázat nemožné“.


Čtěte také:

Letoun Solar Impulse finišuje přípravy na historický oblet Země

Letoun Solar Impulse zdolal další část trasy přeletu planety

Letoun Solar Impulse 2 vzlétl na cestu kolem světa

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

Estonsko je stále bez prezidenta, nepomohlo ani zvláštní grémium

Estonsko je stále bez prezidenta, nepomohlo ani zvláštní grémium

Nového estonského prezidenta se po marných pokusech parlamentu nepodařilo dnes zatím vybrat ani zvláštnímu voličskému grémiu. Z pěti kandidátů žádný v prvním kole hlasování… více

Mobilní web