Británií hýbe skandál s odposlechy | E15.cz

Británií hýbe skandál s odposlechy

Británií hýbe skandál s odposlechy
Rupert Murdoch
• 
6. července 2011 • 17:58
V Británii se prohlubuje skandál kolem odposlechů telefonů celebrit, politiků a zřejmě i obětí zločinů a pozůstalých po obětech teroristických útoků, které si nechával pořizovat britský bulvární nedělník News of the World (NoW).

Aféra vyvolala v posledních dnech vlnu pobouření a může mít důsledky pro společnost News International Ruperta Murdocha, jíž bulvár patří, pro její šéfovou Rebeku Brooksovou a pro Andyho Coulsona, nedávného mluvčího britského premiéra Davida Camerona, kteří byli šéfredaktory NoW. Cameron se dnes vyslovil pro nezávislé vyšetřování, ale odmítl odložit souhlas vlády s kontroverzním prodejem televize BSkyB Murdochově společnosti.

Celý skandál se táhne už několik let, ale zatím posledního vrcholu - či dna - dosáhl v pondělí, kdy vyšlo najevo, že soukromý detektiv najatý NoW odposlouchával hlasovou schránku třináctileté Milly Dowlerové unesené v roce 2002. Detektiv údajně také ze schránky mazal některé vzkazy, aby se uvolnilo místo pro nové. Mohl tak mařit vyšetřování, protože si policie mohla myslet, že dívka mobil stále používá.

Milly Dowlerová byla nalezena po půl roce zavražděná v lese. Její případ tehdy fascinoval Británii a před dvěma týdny byl za její vraždu odsouzen několikanásobný vrah Levi Bellfield. Od úterního večera se také potvrdilo, že terčem odposlouchávání bylo několik pozůstalých teroristických atentátů ze 7. července 2005 v Londýně.

V úterý večer kromě toho Graham Foulkes, jehož syn zahynul při teroristických atentátech 7. července 2005 v Londýně, uvedl, že mu policie oznámila, že jeho mobil tehdy nechaly NoW zřejmě odposlouchávat. Podle listu The Guardian začal Scotland Yard kontaktovat i příbuzné dalších obětí útoků.

Nedělník přichází o inzerenty

Britská veřejnost si zvykla, že bulvár pronásleduje členy královské rodiny, celebrity a politiky a platí ohromné sumy za informace o čemkoli, co by mohlo vést k atraktivnímu článku. Nynější odhalení ale vyvolala vlnu odporu a někteří inzerenti stáhli z nedělníku své reklamy - automobilky Ford a Vauxhall, cestovní kancelář Virgin Holidays či banka Halifax.

Za „šokující“ označil nový vývoj i Cameron, který dnes vyzval k nezávislému vyšetřování. Podle něj by ale mělo začít, až se šetřením skončí policie. Během bouřlivých interpelací šéf labouristické opozice Ed Miliband zdůraznil, že vyšetřování by mělo začít ihned, protože policie se může celou věcí zabývat ještě roky.

Celá aféra má kořeny v roce 2005, kdy se ukázalo, že královský reportér nedělníku Clive Goodman nechával odposlouchávat členy královské rodiny, včetně princů Williama a Harryho. O dva roky později byl odsouzen do vězení, ale vedení nedělníku tvrdilo, že šlo o izolovaný incident. V roce 2009 však vyšlo najevo, že odposlouchávány byly stovky celebrit.

Cameron si špatně vybral poradce

Šéfredaktorem NoW byl v letech 2003 až 2007 Andy Coulson, který se po odchodu z pozice stal mediálním poradcem Davida Camerona a od voleb v květnu 2010 byl šéfem jeho komunikace v Downing Street. Letos v lednu pod tlakem skandálu z funkce odstoupil, i když tvrdil, že s odposlechy neměl nic společného. Podle Milibanda projevil Cameron „katastrofální chybu v úsudku“, když Coulsona najal.

BBC také uvedla, že z interních mailů NoW vyplývá, že Coulson jako šéfredaktor schválil platby policii za informace. Tyto částky údajně dosahovaly desítek tisíc liber. Londýnská policie potvrdila, že vyšetřuje důkazy o tom, že někteří policisté ilegálně dostávali od NoW peníze.

Nová odhalení vedla i k tlaku na odstoupení Rebeky Brooksové z čela News International. Brooksová, která patří k Murdochovým nejbližším spolupracovnicím, to odmítá a v mailu zaměstnancům uvedla, že o odposlouchávání nic nevěděla.

Převzetí BSkyB Murdochovou společností News Corporation v ohrožení

Murdoch vlastní v Británii také list The Times a nedělník The Sunday Times. Tento týden by měla vláda definitivně potvrdit souhlas s tím, aby Murdochova globální společnost News Corporation převzala britskou televizní společnosti BSkyB. Pod News Corporation patří News International a všechny další tituly, které Murdoch vlastní po světě.

Tento kontroverzní projekt vyvolává obavy, že News Corporation bude mít na britském mediálním trhu příliš silné postavení a ohrozí jeho pluralitu. Po nových odhaleních se ozývají hlasy, aby byl projekt zastaven. Ed Miliband dnes zdůraznil, že vláda by měla svůj souhlas přehodnotit a přinejmenším ho odložit. Cameron však dal najevo, že nehodlá nic měnit. Britský premiér se s Brooksovou přátelí a v zimě byl kritizován za to, že společně s rodinami večeřeli v době, kdy se ve vládě rozhodovalo o BSkyB.

Aféra zřejmě postihne i britský tisk a může mít vliv na jeho regulaci. „Teď když si veřejnost uvědomuje, jak jsou to odporní lidé a kam až jsou s to zajít, tak snad bude větší tlak na to, aby se něco udělalo,“ řekl rozhlasu BBC herec Hugh Grant, který byl také cílem odposlouchávání. Podle něj by se něco mohlo změnit, protože se nyní ukazuje, že „oběťmi odposlouchávání nebyli jen bohatí a slavní, ale také normální lidé“.

Autor: ČTK
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!