Brzy začne další ročník dakarské rallye. Její zakladatel pro závody žil i zemřel | E15.cz

Brzy začne další ročník dakarské rallye. Její zakladatel pro závody žil i zemřel

31. prosince 2016 • 06:00
Karel Pučelík

Příští týden začne další ročník nejtěžšího automobilového závodu planety. Podnik má za sebou bohatou historii.

Myšlenka obtížného dálkového závodu se zrodila v sedmdesátých letech. Stál za ní Thierry Sabine, dobrodruh, který závodil téměř se vším, co bylo jen trochu rychlé. Létal, závodil s motocykly, několikrát se zúčastnil i slavného Le Mans.  

Na jednom motocyklovém závodu na severu Afriky vypověděla jeho motorka službu. Sabine pak musel hledat pomoc sám, bez jídla i vody tři dny. Rozhodl se, že bude pořádat závody sám, a že je bude organizovat lépe a bezpečněji. Tak vznikla myšlenka náročného závodu, kde své místo najdou profesionálové i amatéři. O každého závodníka muselo být dobře postaráno.

Jak se vyrábí Fabia R5 pro mistra světa? Podívejte se

První ročník Rallye Paříž-Dakar se uskutečnil v roce 1979. Nejednalo se o klasickou rallye, ale spíše o terénní závod uprostřed nehostinné pouště a písečných dun. Sabine se stal ředitelem soutěže, osobně dohlížel na její organizaci. Dakarská rallye byla jeho životem.

Soutěž byla opravdu bezpečnější než ostatní. Pořadatel zajišťoval kvalitní stravu a v rámci možností přijatelné podmínky v dakarském servisu, zvaném bivouac. Nově závodníky sledovaly vrtulníky, které mohly poskytnout rychlou pomoc v případě nehody. Sabineho filosofií bylo srovnání podmínek profesionálů i amatérů.

Sabine se ale největší slávy jeho závodu nedočkal. Zemřel při havárii vrtulníku, když osobně sledoval závodníky na jedné z etap Dakaru roku 1986. Soutěž jeho úmrtím hodně ztratila, dál se ale rozvíjela a získávala si obdiv a uznání.

Postupně se závodu začala účastnit slavná jména známá z mistrovství světa v rally nebo Formule 1. Nelze opomenout Ariho Vatanena, Stéphana Peterhansela nebo Colina McRae. Od roku 1979 se soutěž nekonala jen jednou, a to v roce 2008. Nebezpečí teroristických útoků nakonec vyústilo v přesun soutěže na jihoamerický kontinent. Soutěž tím ztratila trochu ze svého legendárního a romantického obrazu, oblíbená je ale stále.

Letos se startuje 2. ledna v Argentině. Na startu uvidíme zmíněného Stéphana Peterhansela, Carlose Sainze i fenomenálního Francouze Sébatiena Loeba. Palce můžeme držet i Čechům, zřejmě největšími českými nadějemi na skvělý výsledek jsou Aleš Loprais a Martin Kolomý s Tatrami. V kategorii automobilů můžeme sledovat Martina Prokopa, který pojede s Fordem.

Podívejte se, jak se vyrábí ty nejmenší škodovky. Jde o světové unikáty

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!