Euro 2012: Týmy budou bydlet v Polsku, fanoušci na Ukrajině možná i v kempech | E15.cz

Euro 2012: Týmy budou bydlet v Polsku, fanoušci na Ukrajině možná i v kempech

Euro 2012: Týmy budou bydlet v Polsku, fanoušci na Ukrajině možná i v kempech
Kyjevský Olympijský národní sportovní komplex. Stadion, který bude hostit finálový zápas turnaje, procházel rekonstrukcí v nákladu 550 milionů dolarů od 1. 12. 2008. Kapacita již pětkrát renovovaného stánku byla během posledních úprav snížena z 83 450 na 70 050 diváků. Stadion oficiálně otevřel prezident Viktor Janukovyč 8. října 2011.
• 
ZDROJ: čtk

Pavla Palaščáková

Z dvojice pořadatelských zemí je Ukrajina jednoznačně považována za tu problémovější. Nedůvěru v ukrajinské pořadatele výmluvně dosvědčuje fakt, že se většina týmů rozhodla ubytovat v Polsku. Ze 14 evropských mužstev, která se na šampionát chystají, si ji za své přechodné bydliště zvolily pouze reprezentace Francie a Švédska.

Francouzi si vybrali honosné tréninkové centrum Kirša, které za normálních okolností využívá Šachtar Doněck. Švédové budou zřejmě ubytovaní v hotelu Platinum nedaleko Kyjeva. Například Němci, již mají odehrát zápasy v základní skupině ve Lvově a v Charkově, budou zřejmě bydlet v Gdaňsku. Do Polska „utekli“ i jejich kolegové ze skupiny Nizozemci – ti mají přebývat v hotelu Sheraton v Krakově. UEFA se zase obává toho, že bude málo hotelových míst pro fanoušky a novináře, kteří na Ukrajinu dorazí.

„Ubytování v Doněcku a Charkově není takové, jaké potřebujeme. V této chvíli se pořád staví hotely a my se stále pokoušíme sehnat dodatečné noclehy v sousedních městech,“ prohlásil v polovině ledna její mluvčí Thomas Giordano. Podotkl, že se zvažují i alternativní řešení jako zbudování dočasných kempů.

Číňané pohořeli, nyní mají problémy s dostavbou dálnice v Polsku i Češi

Centrum Kirša. Slouží jako tréninkové zázemí Šachtaru Doněck a za své přechodné bydliště si ho vybrala reprezentace Francie. Šachtar
centrum využívá od roku 1953, nynější podobu však zázemí získalo teprve v roce 1999. Jeho součástí je mimo jiné i fotbalová hala či kino.Centrum Kirša. Slouží jako tréninkové zázemí Šachtaru Doněck a za své přechodné bydliště si ho vybrala reprezentace Francie. Šachtar centrum využívá od roku 1953, nynější podobu však zázemí získalo teprve v roce 1999. Jeho součástí je mimo jiné i fotbalová hala či kino.Autor: čtk

Dopředu se odhaduje, že na Ukrajinu v průběhu šampionátu dorazí tři čtvrtě milionu až milion návštěvníků. Představitelé země tvrdí, že obavy o jejich ubytování jsou nesmyslné. „Ukrajina má dost pokojů,“ prohlásil šéf organizačního výboru Markijan Lubkivskyj koncem ledna. „Co se týče vybavení a počtu pokojů, jsme na tom stejně dobře jako Polsko,“ uvedl minulý pátek i šéf hotelové asociace Dmytro Zaruba. Dodal, že hotely mají ještě čas zaměřit se na vylepšení služeb. Média ale varují, že nedostatku kapacit by mohli využít všemožní podnikavci, a fanoušky tak možná čeká nepříjemné překvapení ohledně kvality a ceny ubytování. „Požádali jsme majitele hotelů, aby nastavili přijatelné ceny,“ řekl Lubkivskyj. „Ale nemáme žádnou možnost to ovlivnit,“ poznamenal. Běžnou praxí je, že hotely požadují v době zápasů rezervaci na více nocí. Na finálovou noc (a často dvě nechtěné k tomu) lze v současnosti rezervovat dvoulůžkový hotelový pokoj v Kyjevě v rozumné vzdálenosti od stadionu zhruba za cenu od čtyř a půl tisíce korun. Za necelé dva tisíce korun je možné na tento konkrétní termín pronajmout „dvoulůžkový stan se dvěma oddělenými postelemi“ ve speciálním kempu pro fanoušky.

Euro 2012

Fotbalový šampionát se v Polsku a na Ukrajině uskuteční v termínu 8. 6. – 1. 7. 2012. Šestnáct účastníků je rozděleno do čtyř skupin. Zápasy skupin A a B se odehrají v polských městech Varšava, Vratislav, Gdaňsk a Poznaň, týmy ze skupin C a D se budou utkávat v ukrajinských městech Kyjev, Doněck, Charkov a Lvov. Z každé skupiny postupují dva týmy. Čtvrtfinále se odehrají na stadionech ve Varšavě, Gdaňsku, Kyjevě a Doněcku, semifinále ve Varšavě a Doněcku a finále v Kyjevě.

Problémové silnice

Dalším úskalím, na které se návštěvníci musí připravit, je neutěšený stav ukrajinských silnic, jimž ještě uškodí současné mrazy. „Mou největší starostí jsou fanoušci, kteří dorazí autem. Máme strašně málo značek, ještě méně v latince, žádné osvětlení a silnice jsou plné výmolů. Evropané riskují kulturní šok,“ prohlásil nedávno známý fotbalový komentátor Oleksandr Hlyvynskyj. Vládní úřady se v uplynulých měsících pochlubily, že se jim už podařilo většinu cest v okolí čtyř pořadatelských měst spravit. Šéf asociace autodopravců Igor Škirja na počátku února řekl, že loni bylo v zemi vybudováno a opraveno zhruba tisíc kilometrů silnic. Přesná čísla nejsou známá, podle některých zdrojů mohou výdaje na výstavbu a opravu ukrajinských cest přesáhnout pět miliard eur. Kyjev mimo jiné dostal půjčku od Evropské banky pro obnovu a rozvoj ve výši zhruba půl miliardy eur na úpravu hlavních vjezdů do města. Ministr infrastruktury Boris Kolesnikov ale před několika dny připustil, že oprava silnic stále zůstává „klíčovou záležitostí“.

Neutěšený stav ukrajinských silnicNeutěšený stav ukrajinských silnicAutor: profimedia.cz

Ruská Pravda: Ukrajina na šampionátu prodělá

Ruský server pravda.ru přinesl minulý měsíc analýzu, ve které poukazuje na mnoho pořadatelských nedostatků Ukrajiny. Celkově prý země před evropskou fotbalovou veřejností obstojí, otázkou ale je, za jakou cenu. Předpokládá, že Ukrajinu čekají místo zisků ztráty. „Celkové náklady na šampionát budou nejméně 14 miliard dolarů. Ztráty se mohou pohybovat od šesti do osmi miliard,“ cituje list materiál společnosti Da Vinci Analytic Group. Také další experti před časem varovali, že mistrovství by pro Kyjev mohlo skončit dluhovou katastrofou.

Tusk se chce blýsknout, některé projekty se ale teprve dokončují

Vláda Donalda Tuska doufá, že šampionát do Polska přitáhne kolem milionu návštěvníků, jimž chce ukázat, že v zemi panuje politická a hospodářská stabilita. Polsko se proto před mistrovstvím pustilo do ambiciózních stavebních a modernizačních programů. „Budete skutečně překvapeni tím, čeho jsme dosáhli během posledních dvaceti let,“ snažila se nedávno přilákat fotbalové fanoušky ministryně sportu Joanna Muchová. Tusk nedávno prozradil, že samotní Poláci nebyli ohledně svých pořadatelských schopností zprvu tak optimističtí jako šéf UEFA Michel Platini. Nyní mu však nejen premiér dává za pravdu.

Národní stadion ve Varšavě. Vznikat začal 7. října 2009 na místě bývalého stotisícového Stadionu Desetiletí. Přestavbu vedle náročných prací zbrzdily i tři smrtelné nehody dělníků. Místo v polovině roku 2011 tak rekonstrukce
skončila až 29. listopadu.Národní stadion ve Varšavě. Vznikat začal 7. října 2009 na místě bývalého stotisícového Stadionu Desetiletí. Přestavbu vedle náročných prací zbrzdily i tři smrtelné nehody dělníků. Místo v polovině roku 2011 tak rekonstrukce skončila až 29. listopadu.Autor: čtk

„Investice díky Euru 2012 urychlily rozvoj infrastruktury v této zemi o tři až pět let. Celkové náklady dosáhly 27 miliard dolarů a učinily z Polska největší staveniště Evropy,“ řekl nedávno CNN mluvčí polských organizátorů Mikołaj Piotrowski. Jen výstavba nového stadionu ve Varšavě, který pojme 58 tisíc diváků, stála 600 milionů dolarů. Kromě stavby sportovišť Polsko investovalo hodně peněz například do opravy letišť a nádraží. Od rozhodnutí UEFA o polském spolupořadatelství v roce 2007 země údajně postavila také téměř 1500 kilometrů silnic. Představitelé země se už před příchodem zimy chlubili tím, že veškeré přípravy se chýlí ke konci. „Bude to jiné Euro. Po fotbalové stránce chceme, aby to bylo na stejné nebo trochu lepší úrovni než šampionát v Rakousku a Švýcarsku v roce 2008.

Ale nikdy to nebude na stejné úrovni z hlediska dopravy,“ prohlásil před časem Martin Kallen, který řídí organizaci mistrovství za UEFA. Přestože jeho hlavní obavy se týkají Ukrajiny, Kallen poznamenal, že bezesné noci zažívá i kvůli Polsku. Starosti mu prý působí například výstavba nového letištního terminálu v Gdaňsku, který má být dokončen až počátkem dubna. Hotový ještě není ani nový terminál v Poznani. Zástupci letiště ale před týdnem ujišťovali, že se vše stihne. Moderní odbavovací hala ve Vratislavi má být podle aktuálních informací zprovozněna na konci února. Organizátor zmínil i obavy o osud železničního spojení mezi varšavským letištěm a centrem.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!