Na anglické straně tunelu stojí kvůli migrantům tisíce kamionů

31. července 2015 • 13:30
Stovky nelegálních imigrantů se v noci opět pokoušely dostat z Francie do Británie tunelem pod Lamanšským průlivem. Policejní zdroje hovoří o tisíci až čtrnácti stovkách zmařených pokusech, přičemž mnozí běženci se o to pokoušeli několikrát. Podle společnosti Eurotunnel se ale situace o něco zklidnila díky tomu, že ve čtvrtek posílilo ochranu tunelu 120 policistů. Situace se naopak vyhrotila na anglické straně tunelu, kde kolabuje doprava.

Policie v noci zatkla na třicet běženců, nikdo přitom nebyl zraněn. U terminálu, kde se odbavují vlakové soupravy přepravující automobily podmořským tunelem do Anglie, byl ráno podle agentury AFP klid. Stály zde nejméně čtyři policejní automobily. „Dorazily posily, ale tlak migrantů stále trvá. Je stále těžké to zvládat,“ řekl AFP jeden z více než 400 policistů, kteří tunel střeží.

Francouzské ministerstvo vnitra uvedlo, že už dva měsíce registruje každou noc 1500 až 2000 pokusů stovek převážně afrických imigrantů dostat se do Británie. O život přitom již přišla desítka běženců. Paříž a Londýn hledají společně způsoby, jak situaci rychle vyřešit. Britové v úterý dali Francouzům na posílení bezpečnosti u terminálu tunelu v Calais sedm milionů liber (269 milionů korun).

Premiér David Cameron dnes slíbil, že pošle do Calais nová oplocení, pátrací psy a další prostředky. „Situace je nepřijatelná. Lidé se snaží nelegálně vstoupit do naší země a zdejší řidiči kamionů a dovolenkáři čelí dopravním problémům. Bude to složitá otázka po celé léto. Pracujeme na tom. Nevylučujeme žádnou akci, která by umožnila situaci řešit,“ řekl Cameron po schůzce vládního výboru Cobra pro mimořádné události. Dodal, že přitom spolupracuje s Paříží. Podle Reuters někteří britští politici požadují, aby vláda vyslala na ochranu hranice armádu.

Přečtěte si:

Cameron: Británie není pro migranty "přístavem bezpečí"

Na silnici u britského terminálu podomořského tunelu v hrabství Kent zůstaly kvůli problémům s přistěhovalci z Calais ve frontách tisíce kamionů. Podle webu BBC hodlá armáda pomoci tím, že nákladním autům dá dočasně k dispozici některé své tamní pozemky. Kamiony u tunelu nyní čekají na odbavení až 20 hodin.

Vše navíc ztěžuje stávka a blokády zaměstnanců trajektů v přístavu Calais, kudy se jinak také převážejí auta mezi Francií a Británií. Lidé protestují proti propouštění a vláda se s nimi zatím není s to dohodnout.

„Kent už není zahradou Anglie, je to anglické parkoviště kamionů,“ zlobí se David Scott-Smith ze sdružení britských dopravců, které zastupuje 6500 podniků s celkem 120 tisíci kamiony. „Jsem vězněm ve vlastní zemi. To je neuvěřitelné,“ řekl AFP nezávislý řidič Dave Dobson. Živí se přepravou zboží mezi Británií a Francií a bojí se, že nyní zkrachuje.

Představitel OSN Peter Sutherland v reakci na čtvrteční výzvy britského tisku k vyslání britské armády do Calais a další podle něj přehnané výroky ohledně tamní situace řekl, že se jedná především o humanitární krizi. Poznamenal, že počet přistěhovalců v Calais je výrazně menší než například loňský počet žadatelů o azyl v Británii, kterých bylo 24 tisíc.

„Británie by mohla přijmout všechny migranty v Calais a ani bychom si toho nevšimli. Byla by to jen kapka vody v oceánu. Krize je jinde a řešit ji musí (evropské) země společně,“ napsal list The Times.

„Problém v Calais se nedá vyřešit v Calais. Je to jen malá část evropského či světového problému, který nemá jasné řešení,“ usoudil další britský deník The Independent.

Běženci dříve ve větší míře využívali k útěku do Anglie místní přístav, ale ten úřady začátkem června obehnaly vysokým plotem s ostnatým drátem a různými zátarasy.

Okolí ústí tunelu, kterým se z Calais do Folkestonu přepravují kamiony na vlakových soupravách a kterým jezdí z Paříže do Londýna osobní rychlovlaky, je také oploceno, ale je těžké místo uhlídat vzhledem k jeho velikosti. Oblast terminálu o rozloze 650 hektarů má plot o délce 28 kilometrů.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!