Největší evropský přístav Rotterdam se chce zbavit škodlivých emisí | E15.cz

Největší evropský přístav Rotterdam se chce zbavit škodlivých emisí

Největší evropský přístav Rotterdam se chce zbavit škodlivých emisí
Rotterdam
• 
ZDROJ: Tomas Hajek

Tomáš Stingl

Ambiciózní projekt na rozšíření přístavu nazvaný Maasvlakte 2 je po 15 letech prakticky dokončen. Ploch areálu vzrostla o dva tisíce hektarů, tedy asi o 20 procent. Nyní chce správa přístavu zakročit proti emisím.

V prvním pololetí letošního roku zaznamenal rotterdamský přístav růst přepravy. „Celkem prošlo přístavem meziročně o 3,9 procenta zboží víc. Z deseti segmentů trhu zaznamenalo osm růst. Rozhodující bylo množství kontejnerů, kterých prošlo přístavem o 9,3 procenta více,“ uvedla v pololetní statistice správa přístavu.

Přístav, přes který proudí také velké množství českého vývozu, navíc letos dál roste. Na jaře tam otevřeli rozlehlý parkovací areál Maasvlakte Plaza, který pojme až 360 kamionů.

Celková parkovací kapacita přístavu tak vzrostla na 750 trucků. Přístavní správa také v současnosti zkoumá podloží asi pět kilometrů pod povrchem země, kde se nachází vrstva skýtající slibný potenciál pro čerpání geotermální energie. Přístav uvažuje, že by zažádal o povolení k podrobnějšímu průzkumu oblasti a případnému čerpání energie.

Spojené státy se chovají pokrytecky, řada rozvojových zemí se cítí zrazená, říká klimatolog

Rotterdam totiž v současnosti produkuje plných 18 procent emisí oxidu uhličitého celého Nizozemska a hledá způsob, jak to změnit. Zázemí přístavu využívá mnoho firem, které spalují nebo dále zpracovávají fosilní paliva. Jde také o celoevropské centrum pro obchod s ropou.

Přístavní správa proto oznámila, že se chce zasadit o snižování emisí a začít intenzivněji spolupracovat s firmami sídlícími v přístavu na vývoji ekologicky šetrných technologií.

Přístav zaměstnává v současnosti přes 90 tisíc pracovníků a přispívá téměř pěti procenty k celkovému nizozemskému hrubému domácímu produktu. Rozšíření Maasvlakte 2 ztrojnásobilo jeho kapacitu z hlediska množství odbavených kontejnerů. Loni jím prošlo 461 milionů tun zboží. Pro srovnání je to zhruba dvakrát víc, než kolik šlo přes druhý největší evropský přístav – belgické Antverpy – a dokonce třikrát víc oproti německému Hamburku.

Vlaky v Nizozemsku už jezdí výhradně na energii z obnovitelných zdrojů

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!