Německý svaz investorů chce dotlačit VW k nezávislému prošetření dieselgate

Německý svaz investorů chce dotlačit VW k nezávislému prošetření dieselgate
23. května 2016 • 15:04
Německý svaz investorů DSW chce přimět automobilku Volkswagen k nezávislé prověrce skandálu s emisemi, která by doplnila nynější interní vyšetřování. Svaz potvrdil, že již vznesl požadavek, aby bylo hlasování o nezávislé prověrce zařazeno na program červnové valné hromady akcionářů.

„V případě nezávislého vyšetřování si můžete být jisti, že výsledky budou zveřejněny. U interního vyšetřování nevíte, zda se postupovalo transparentním způsobem,“ řekl mluvčí DSW Jürgen Kurz. Nezávislé vyšetřování by podle svazu mělo mimo jiné zjistit, od kdy vedení koncernu o manipulaci s testy emisí vědělo. Mělo by také posoudit, zda automobilka učinila opatření, která by v budoucnosti zabránila dalším skandálům.

Svaz připouští, že šance na schválení nezávislého vyšetřování na valné hromadě nejsou příliš velké. Rodiny Porscheů a Piëchů, které vlastní přes polovinu hlasovacích práv, by totiž návrh mohly odmítnout. V takovém případě se DSW hodlá obrátit na soud. „Pak by záleželo na rozhodnutí soudce. Věřím ale, že máme velmi dobré šance,“ uvedl prezident DSW Ulrich Hocker.

Skandál zatím prověřují právníci z USA

Volkswagen pověřil interním vyšetřováním skandálu americkou právnickou firmu Jones Day. Podle Kurze ale neexistují žádné záruky, že drobní akcionáři Volkswagenu získají k nálezům firmy Jones Day přístup.

Automobilka tento měsíc uvedla, že podle dosavadních výsledků vyšetřování nebyly ze strany představenstva nijak významně a jednoznačně porušeny povinností. Dozorčí rada proto doporučila akcionářům, aby na červnové valné hromadě loňskou práci představenstva schválili. Podrobnější informace o výsledcích vyšetřování Volkswagen zatím odmítá poskytnout s tím, že prověrka stále pokračuje.

VW loni kvůli skandálu prodělal 1,6 miliardy eur

Volkswagen loni přiznal, že do aut s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Po celém světě se aféra týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Volkswagen loni kvůli nákladům spojeným se skandálem prodělal 1,6 miliardy eur (43,3 miliardy korun), což představuje nejvyšší celoroční ztrátu v jeho historii. Skandál loni automobilku připravil o více než 16 miliard eur a předpokládá se, že náklady spojené s aférou se budou dál zvyšovat. Volkswagen koncem dubna oznámil, že navzdory rekordní ztrátě hodlá 12 současným a bývalým členům představenstva za loňský rok vyplatit celkem 63,24 milionu eur (1,7 miliardy korun).

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!