OBRAZEM: Svazácká utopie ve Facebooku | E15.cz

OBRAZEM: Svazácká utopie ve Facebooku

Petr Horký

I když by si klidně mohli dovolit Lamborghini nebo Ferrari, do práce jezdí na silničním kole. Místo luxusních obleků a kravat nosí džíny a mikinu s kapucí, stejně jako jejich mladý šéf. Mark Zuckerberg totiž nemá rád, když se dává bohatství okatě najevo a zaměstnanci Facebooku v kalifornském Menlo Parku to dobře vědí.

„Panuje nepsané pravidlo: své peníze si utrácejte, ale dělejte to v soukromí,“ říká zaměstnanec Facebooku, který Zuckerberga i ostatní šéfy zná, ale nechce být jmenován.

„Zdejší heslo zní ‘dodáváme produkt‘,“ popisuje pro deník New York Times. „Když si někdo koupí drahé auto a na internetu zveřejní jeho fotku, ostatní si z něj budou utahovat a zesměšňovat ho,“ dodal jeden z inženýrů, který spolu s třemi tisícovkami dalších každý den dochází do budovy Facebooku v Menlo Parku.

Věčný pátek pod kalifornským nebem

Pracovat ve Facebooku působí utopicky, občas téměř až „svazácky“. Mladí a úspěšní lidé v jezdí do práce i na pracovišti na kolech, na sobě mají místo pracovní uniformy pohodlné oděvy s logem svého zaměstnavatele. Trochu jako panáčci ze stavebnice lego.

Podívejte se: Jeden den ve Facebooku a Zuckerbergova přítelkyně:

Přímo v budovách Facebooku to vypadá trochu jako by byl pořád pátek. Na chodbě máte větší šanci, že potkáte kolegu na skateboardu než v kravatě a obleku. Všude kolem visí tabule, kde jsou pracovníci vyzýváni, aby tu psali svoje nápady, nebo prostě cokoliv. Na oběd se Zuckerbergovi zaměstnanci všech národností shromáždí na nádvoří pod věčně slunečným kalifornským nebem. Utopie? Kdo by řekl, že tu sedí také desítky milionářů.

Ráno. Zaměstnanec facebooku si oblékne firemní dres a vyrazí do párce - na silničním kole.Ráno. Zaměstnanec facebooku si oblékne firemní dres a vyrazí do párce - na silničním kole.Autor: profimedia.cz
Do práce ve facebooku zásadně na kole

Facebook se totiž v pátek konečně stal veřejně obchodovanou firmou, když vstoupil na americkou burzu Nasdaq. Jednu akcii chce prodávat za 38 dolarů, což vynese dohromady 104 miliard dolarů. Podle experta Andrewa Rachleffa bude po vstupu na burzu ve facebooku až 1000 nových dolarových milionářů. Ti se ale od svých kolegů z Wall Street liší. Místo hedvábných kravat a golfu dávají přednost kite-boardingu a cyklistice, byť často jezdí na ručně malovaných italských kolech značky VeloTech za 20 tisíc dolarů.

Red Bull místo šampaňského

Kdybychom hledali odlišností ve stylu a mentalitě, našli bychom jich spoustu. Jestliže žraloci z Wall Streetu by po prvním úpisu bouchli láhev šampaňského, Facebook událost oslaví uspořádáním „hackatonu“. Tedy jakéhosi nočního maratonu, jehož účastníci, většinou softwaroví developeři, soutěží v psaní programů. Pijí u toho spíše Red Bull než Dom Pérignon.

Nenechme se ale zmást povrchem; ti mladíci v kapucích peníze mají, jen je utrácejí nenápadně. Zaměstnanci facebooku vlastní třeba několik letadel (včetně obojživelných), kupují si také umělecká díla od Banksyho v hodnotě stovek tisíc dolarů. Nejvíce peněz však investují do nových „startupů“, tedy začínajících, většinou technologických firem.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!