Propaganda Ruska zní ve Skotsku silněji, Sputnik spustil živá radiovysílání | E15.cz

Propaganda Ruska zní ve Skotsku silněji, Sputnik spustil živá radiovysílání

Propaganda Ruska zní ve Skotsku silněji, Sputnik spustil živá radiovysílání
31. srpna 2016 • 13:57
Sputnik, rozhlasový a on-line kanál ruské propagandy, zintenzivnil ve Velké Británii činnost. Moskva začala vést svůj bojt proti údajné dominanci anglosaských médií pomocí živého rádiového vysílání z loni otevřeného studia v Edinburgu. Státní agentura Rossiya Segodnya, provozovatel Sputniku, tak využívá navýšený rozpočet pro letošní rok. Moskva jí přidala 660 milionů rublů (246 milionů korun) a celkem má k dispozici 6,7 miliardy rublů (2,5 miliardy korun). Sputnik aktivity rozšíří i v Egyptě.

Podle zprávy britského parlamentu ale Moskva na své oficiální mediální kanály, mezi které patří kromě Sputniku také mezinárodní televizní síť RT s rozpočtem 19 miliard rublů (sedm miliard korun), vynakládá sumu mnohem větší. Podle dokumentu více než dvojnásobnou, než uvádí ruský rozpočet.

Informační aktivity v cizině Moskvu údajně stojí až 65 miliard rublů (24,2 miliardy korun) a právě dění ve Velké Británii věnovaly její kanály vzhledem k brexitu velké množství prostoru. Studie analytika Bena Nimma však ukázala, že nešlo o nestranné zpravodajství.

Obraz Česka v ruských médiích utváří hlavně hokej, fotbal a Zeman

Proporčně větší prostor dostávaly, a to zejména právě na Sputniku, hlasy preferující odchod země z Evropské unie a kritizující návrh dohody o ústupcích EU vůči Británii. Stanice navíc sebe samy a svá vysílání obhajují tak, že dávají prostor hlasům, které ostatní média zanedbávají.

Téma brexitu však bylo ve Spojeném království hlavní mediální agendou. Kritické hlasy vůči Evropské unii, vyřčené například již bývalým šéfem UKIP Nigelem Faragem nebo někdejším ministrem financí Řecka a nynejším lídrem Panevropského hnutí za demokracii Janisem Varufakisem, dostávaly prostor i ve standardních britských médiích. Ruské státní kanály však na rozdíl od nich své zprávy vyvažovaly názorem protistrany velmi nedůsledně, upozorňuje analytik.

Sputnik chce být silněji slyšet i v Egyptě
Skotsko není jedinou zemí, kde ruský státní kanál rozšíří své aktivity. S egyptským státním zpravodajským portálem Akhbar Al Youm podepsal dohodu o spolupráci. Týkat se má sdílení informací, obě strany se podle samotného Sputniku navíc zavázaly ke společným mediálním projektům.

Nimmo se domnívá, že Sputnik a RT tak nejspíš plnily politické zadání, protože jejich provozovatel je stát a nefungují na komerční bázi. Sám ruský prezident Vladimir Putin však před hlasováním Britů o odchodu z Evropské unie jasně odmítl stanovisko Moskvy k případnému brexitu vyjádřit. Uvedl, že cokoliv by řekl, bylo by zneužito v rámci předvolební kampaně. Šlo podle něj o komplexní otázku, o které nejlépe rozhodnou samotní občané.

Přestože se Britové pro odchod vyslovili, vládu ještě čekají jednání o podobě svého rozchodu z EU. Formální žádost navíc letos nepodá.

Dalším možným místem politického štěpení se navíc může stát právě i samo Skotsko. Jeho premiérka se vyslovila pro opakování referenda o nezávislosti.

Autor: vaj
 

businessinfo.cz

  • Stát shromažďuje příliš mnoho dat, hrozí zneužití, varují poplatníci před kontrolním hlášením
  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí