Spojené státy podle diplomatů prohrávají informační válku s Ruskem | E15.cz

Spojené státy podle diplomatů prohrávají informační válku s Ruskem

Spojené státy podle diplomatů prohrávají informační válku s Ruskem
30. března 2015 • 16:22
Rusku, ale i Islámskému státu, se v informační válce proti USA daří, upozorňuje zpráva americké Vysílací rady guvernérů (BBG) sestavená na základě podnětů od diplomatů a expertů na mezinárodní vztahy. Volá po zesílení protipropagandy, americké ruskojazyčné vysílání je prý nyní podfinancované. „V porovnání s tím, kolik peněz na zahraniční vysílání dává Rusko, jsme malí asi jako Lichtenštějnsko,“ uvedl pro agenturu Reuters pod příslibem anonymity jeden z diplomatů.

„Šiřitelé protiamerických sdělení podněcují informační válku – a vyhrávají – zatímco se americké vysílání do zahraničí snaží držet tempo jak se svými protivníky, tak s proměnami mediální krajiny,“ uvádí zpráva a doplňuje, že „americká mezinárodní komunikační strategie musí být od základů přebudována,“ uvádí zpráva, k níž měla přístup i agentura Reuters. Jejím zadavatelem je Vysílací rady guvernérů (BBG), jež mimo jiné funguje jako správní rada Rádia Svobodná Evropa či Hlasu Ameriky.

Závěry studie vybízejí k zesílení boje s cizí propagandou, připomínají ale, že vládou financovaná média se nemají stát pouhým nástrojem jiné propagandy, tentokrát té americké. Současně by však neměla být jejich činnost za každou cenu oddělena od amerických tajných služeb a měla by lépe souznít s cíli zahraniční politiky Spojených států.

Továrna na propagandu. Šířením názorů Kremlu se dá slušně vydělat

Jeff Trimble, ředitel odboru zahraničního vysílání při BBG uvedl, že po ruské anexi Krymu jeho oddělení vytvořilo či rozšířilo 25 zpravodajských programů. Většinou ruskojazyčných. Jejich publikum se od roku 2012 zdvojnásobilo, nyní se blíží 7,5 milionům lidí.

Přesto musí americký úřad, pokud chce ruským informačním tokům konkurovat přímo v Rusku a jeho blízkém okolí, požádat Kongres o dalších 15 milionů dolarů – tedy skoro dvojnásobně navýšit současných 20 milionů, kterými USA podporují šíření svého „hlasu“ v ruštině. To je pořád jen zlomek celkového rozpočtu BBG ve výši 730 milionů dolarů.

Z pohledu USA jde ale nyní o nerovný souboj. Rusko se nejen snaží tento druh informací na svém území blokovat, navíc však nezaostává ani finančně. Vlastní zahraniční vysílání podporuje až půl miliardou dolarů ročně, tvrdí Trimble.

Autor: vaj
 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu, která pomáhá rozkládat plasty. Uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou