Sušenky Choco Pie boří v KLDR mýtus, že Jih se má hůř | E15.cz

Sušenky Choco Pie boří v KLDR mýtus, že Jih se má hůř

Sušenky Choco Pie boří v KLDR mýtus, že Jih se má hůř
Choco Pie
• 
ZDROJ: Wikimedia

ČTK, vrb

To co pro státy socialistického východního bloku znamenaly džíny, to s trochou nadsázky symbolizují jihokorejské sušenky Choco Pie pro občany totalitní KLDR. Jsou vyjádřením svobody a hlavně toho, že se v sousedních zemích mají lépe, než do lidí soustavně vtlouká komunistická diktatura.

S uzavřením průmyslového komplexu Kesong, který donedávna provozovaly společně obě Koreje, přijdou Severokorejci o tolik potřebné miliardy dolarů ročně. Pro řadové občany se tím ale navíc zastaví i příliv zbožňované pochoutky posledních let - jihokorejských sušenek Choco Pie. Ty se pro obyvatele KLDR staly symbolem blahobytu Jihu a důkazem, že za hranicemi země není hůř než doma, jak se jim vláda dlouho snažila namluvit.

Čokoládové sušenky Choco Pie plněné želatinovou směsí připomínající bonbony marshmallows jsou podle britského listu The Guardian jedním z nejvyhledávanějších produktů na černém trhu v Severní Koreji.

Na černém trhu je keks až za 10 dolarů

Sušenky začaly rozdávat jihokorejské podniky v průmyslové zóně Kesong v roce 2005 svým severokorejským zaměstnancům jako odměny. Komunistická diktatura totiž zakázala zaměstnavatelům v Kesongu, který se nachází na území KLDR, udělovat odměny peněžní, protože to bylo vnímáno jako příliš kapitalistické. Severokorejce proto odměňovali instantní kávou, nudlemi či pověstnými sušenkami.

Většina dělníků nesnědla keks na místě, ale propašovala ho ven a pak ho prodala na černém trhu v oblasti Pchjongjangu. Japonský deník Sankei šimbun tvrdí, že za sušenku se dá utržit i 9,5 dolaru. Sušenek prý mohlo být denně v Kesongu rozdáno až 150 tisíc a mezi obyvateli Pchjongjangu si získaly téměř legendární pověst.

„Slyšel jsem, že v odpadkových koších v Kesongu se zřídka našly obaly od Choco Pie,“ řekl jeden ze zaměstnanců ministerstva pro sbližování v Soulu listu Čoson ilbo. Severokorejské úřady se prý zpočátku snažily vynášení sušenek zastavit, ale postupně nad pašováním sladkostí přivíraly oči.

Sušenky jako nástroj názorových změn

„Sušenky Choco Pie jsou důležitým nástrojem názorových změn. V KLDR se staly symbolem jihokorejské prosperity,“ uvedl ruský expert na KLDR Andrej Lankov. Sušenky podle něj vyvracejí tvrzení Pchjongjangu, že Jižní Korea je chudší než Sever.

Součástí kouzla čokoládových sušenek Choco Pie je nepochybně to, že pocházejí z Jižní Koreje, píše The Guardian. „Severokorejci mají mezi vlastním zbožím jen málo na výběr,“ podotýká Sok-il Pak, který pracuje pro organizaci pomáhající severokorejským uprchlíkům.

Počátkem dubna se režim v čele s mladým vůdcem Kim Čong-unem rozhodl komplex Kesong uzavřít, Severokorejci už prý ale začínají hledat nové cesty, jak oblíbenou sladkost do země dostat. Jako většina zahraničního zboží bude zřejmě přicházet přes hranici s Čínou.

Autor: ČTK, vrb
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!