Tabákové koncerny narážejí na překážky už i v Asii | E15.cz

Tabákové koncerny narážejí na překážky už i v Asii

Tabákové koncerny narážejí na překážky už i v Asii
cigarety
• 
ZDROJ: pmi.com
26. února 2014 • 09:01
Bali, malý indonéský ostrov oblíbený turisty, zavřel dveře největšímu veletrhu tabákového průmyslu na světě. Akce Inter-Tabac Asia se měla konat tento týden. Veletrh by přinesl zemi tučný zisk, ale „guvernér Bali postavil zájmy obyvatel nad zájmy byznysu“, zdůvodnil rozhodnutí Bungon Ritthiphakdee, ředitel Jihoasijské aliance pro kontrolu tabákového průmyslu. Indonésie má přitom jedny z nejtolerantnějších tabákových zákonů v Asii. Zatím.

Země se skoro 250 miliony obyvatel a 65 miliony dospělých kuřáků je pátým největším výrobcem tabáku na světě. Největší podíl kuřáků v regionu mezi muži je právě v Indonésii (67,4 procenta), nejmenší v Singapuru (23,7 procenta).

Až 30 procent indonéských dětí vyzkoušelo cigaretu před dovršením deseti let věku. Dvouletý chlapec ze Sumatry, který kouří čtyřicet cigaret denně, se stal v roce 2010 hitem YouTube. Následně se objevil na plakátech v kampaních proti velkým tabákovým firmám v rozvojových zemích.

Poté, co Evropa a USA ztížily tabákovým firmám podnikání pomocí vysokých daní a přísných zákonů, výrobci cigaret se snaží urvat co největší díl na méně regulovaných trzích v jihovýchodní Asii. V regionu, kde každý třetí dospělý člověk kouří, je vidina zisku veliká.

Kuřaček je málo

Podíl žen-kuřaček je výrazně nižší, pohybuje se v jednotkách procent. Nízký počet kouřících žen vede tabákové firmy k agresivnímu marketingu. Tabákové firmy pořádají koncerty, rozdávají zdarma cigarety nebo balíčky rtěnek. Výrobci cigaret se neustále připravují, že vláda dříve či později přijde s novou regulací. Takže se snaží neustále myslet dopředu a cílit na mladé, soudí marketingoví odborníci.

Pro obří tabákový koncern Philip Morris je Indonésie čtvrtým největším trhem. A jde o zemi, která má společnosti zvýšit obrat. V roce 2005 zaplatil americký gigant skoro pět miliard dolarů za firmu PT HM Sampoerna, předního výrobce cigaret v Indonésii.

Philip Morris ovládl Filipíny

V rámci své expanze v regionu se Philip Morris v roce 2010 spojil i s filipínskou firmou Fortune Tobacco. Díky tomu ovládl více než 80 procent místního trhu. Ne nadlouho. Šéf koncernu Andre Calantzopoulos si ovšem nedávno postěžoval, že společný podnik ztratil 13 procent trhu poté, co Filipíny zvedly daně na takzvané „hříšné produkty“, jako je tabák a alkohol. Podíl společné firmy na trhu klesl z 85 procent v roce 2012 na loňských 72 procent.

Navzdory zvýšení daní je cena cigaret na Filipínách stále nízká, krabička stojí něco přes dolar. V Singapuru oproti tomu stojí krabička šest dolarů. V Bruneji je prodej cigaret zakázán.

Vzorem pro protitabákové zákony jsou v jihovýchodní Asii Singapur a Thajsko. V červnu představil první normu Vietnam, když zakázal veškerou reklamu na tabákové výrobky a zavedl povinná varování na krabičkách cigaret.

Autor: Maria Carmel P. Geverola
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!