V Polsku rozdával štědrý bankomat | E15.cz

V Polsku rozdával štědrý bankomat

V Polsku rozdával štědrý bankomat
17. dubna 2013 • 09:56
Záchvat štědrosti popadl bankomat polské spořitelny PKO v Gdaňsku na severu země. Přístroj pojednou začal vydávat dvojnásobek požadované sumy, ale z účtů odečítal jen polovic. Banka se snaží klienty přimět, aby rozdíl vrátili, právníci ji však nedávají velké šance.

Zpráva o štědrém bankomatu se rychle rozkřikla. „Lidi volali známým a ti přijížděli uprostřed noci auty pro peníze. Čekalo se v dlouhé frontě,“ citoval list Gazeta Wyborcza jednu z klientek, která byla ve správný čas na správném místě. Čili v noci ze soboty na neděli u štědrého bankomatu, před kterým se sešlo až několik stovek lidí.

„“ konstatoval deník. Podle expertů šlo nejspíš o vadu v naprogramování. Banka tak mohla přijít až o několik set tisíc zlotých, PKO však ztrátu neupřesnila.

„Chtěla jsem si vybrat padesátku, ale dostala jsem stovku. Nejdřív jsem si myslela, že jsem se spletla při zadávání částky. Ale když kolega taky dostal stovku, bylo nám jasné, že něco není v pořádku. Ověřila jsem si stav účtu a zjistila, že bankomat padesátku vydanou navíc neodečetl. Prostě vyplácel dvojnásobek, než měl,“ konstatovala čtenářka, která prý stála u počátku celé události.

Informace o porouchaném bankomatu se bleskově rozšířila a další a další lidé spěchali si vybrat peníze. Kdo vyčerpal denní limit, čekal do půlnoci, aby se mohl pustit do dalšího výhodného výběru. „Jeden chlapík se chlubil, že vybral veškeré úspory. Dostal dvojnásobek!“ tvrdí svědci.

Klient šel vrátit peníze na pobočku

Spořitelna se o všem dozvěděla až v okamžiku, kdy k přepážce dorazil jeden z klientů, ve kterém se hnulo svědomí a rozhodl se vrátit neoprávněně přivlastněné peníze. A banka se rozhodla vymáhat „přeplatky“ i od klientů, jejichž svědomí zůstalo v klidu. „U bankomatu jsou kamery monitorující dění. Každá transakce se nahrávala,“ varují zástupci PKO.

Podle známého gdaňského advokáta Romana Nowosielského však šance banky na vrácení peněz jsou „spíše iluzorní“. Kamery prý sotva byly s to zachytit inkasovanou sumu a banka by musela každému jednotlivému klientovi dokázat, že úmyslně vybíral dvojnásobek sumy, kterou do přístroje zadal. Každý zákazník však může odmítnout odpovídat, tvrdit, že si nic nepamatuje, anebo že peníze z bankomatu strčil do peněženky či do kapsy k dalším penězům, a tak ani neví, kolik z bankomatu dostal. Každopádně „záchvat štědrosti“ skončil. Bankomat byl opraven.

Autor: ČTK
 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou