V Rusku spadl bombardér, posádka zahynula

V Rusku spadl bombardér, posádka zahynula
7. července 2015 • 11:44
Bombardér Su-24M se v pondělí zřítil v Chabarovském kraji na východě Ruska, oba členové posádky při nehodě zahynuli. Oznámilo to ruské ministerstvo obrany. Podle zdroje agentury TASS bylo příčinou havárie selhání motoru stroje během vzletu a nešlo o chybu pilota. Podle médií jde o už pátou havárii vojenského letounu od počátku června.

„Podle předběžných závěrů vyšetřování selhal motor poté, co se stroj odpoutal od ranveje na letišti Churba nedaleko Chabarovsku. Letadlo se náhle naklonilo na levou stranu a zřítilo se. Vše se odehrálo během několika sekund a posádka nemohla zachránit stroj ani sebe,“ řekl agentuře zdroj z vedení ruského armádního letectva. Jeden z pilotů se stačil katapultovat, ale nepřežil, druhý letec uhořel v letadle. Stroj dopadl do neobydlené oblasti.

Jde o další havárii vojenského stroje během několika dní. Minulý týden se v Krasnodarské oblasti zřítila stíhačka MiG-29, pilot se ale katapultoval a přežil.

Podle předběžných závěrů vyšetřování selhal motor poté, co se stroj odpoutal od ranveje na letišti Churba nedaleko Chabarovsku

Havárie se v posledních měsících nevyhnuly ani dalším strojům Su-24M. Ta předchozí se odehrála v únoru u Volgogradu a také zahynuli oba piloti. Kvůli nehodám nyní velitel vojenského letectva Viktor Bondarev pozastavil další lety bombardérů stejného typu, jejichž stáří podle serveru Newsru.com v průměru přesahuje 25 let.

Podle některých expertů je příčinou zvýšené nehodovosti letadel z poslední doby právě stáří technického vybavení, které je prý mnohem vyšší, než bývalo za komunistické sovětské éry. „Když porovnáte sovětskou dobu a současné Rusko, uvidíte, že tehdy sice nebylo méně nehod, ale zároveň se více létalo. Současné statistiky vzbuzují obavy,“ řekl agentuře TASS uznávaný vojenský pilot Magomed Tolbojev. Podle něho je hlavní příčinou stáří letadel, které často přesahuje 30 let, jsou ale i případy, kdy stáří letadla činí dokonce 40 let.

Armáda plánuje, že do roku 2020 by měly dosluhující suchoje nahradit nové Su-34. Suchoj Su-24, v kódu NATO zvaný Fencer, je nadzvukový, dvoumístný, dvoumotorový hornoplošník s měnitelnou geometrií křídel. Vyvinut byl v 60. letech. Su-24M je zdokonalená verze z počátku 80. let.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!