Vietnamská Hanoj chce zakázat provoz motorek, jiné formy dopravy přitom ve městě prakticky neexistují | E15.cz

Vietnamská Hanoj chce zakázat provoz motorek, jiné formy dopravy přitom ve městě prakticky neexistují

7. srpna 2017 • 17:03

V sedmimilionovém hlavním městě Vietnamu jezdí přes pět milionů skútrů a jiných motorek. Číslo dokonce ještě roste a v některých oblastech už kapacita silnic přestává stačit. Množství jednostopých vozidel ovšem nejenom ucpává ulice, ale i znečišťuje tamní ovzduší. Město proto chce do roku 2030 skútry zakázat, radní se pro návrh vyslovili téměř jednohlasně. 

Město zároveň slibuje posílení a vylepšení městské hromadné dopravy tak, aby ji využívala alespoň polovina obyvatel města. V současnosti je to ale jen 12 procent. “Městská hromadná doprava v současnosti téměř neexistuje, Vietnam nemá vybudované ani metro,” sdělil BBC Ngo Ngoc Trai, majitel půjčovny skútrů.

Podle nevládní organizace GreedID minulý rok Hanoj zaznamenala znečištění ovzduší “jemným prachem” rekordních 282 dní v řadě. Vdechování těchto částic poškozuje kardiovaskulární a plicní systém, snižuje délku dožití a zvyšuje kojeneckou úmrtnost.

Večerky a Sapa mají do pravé vietnamské kultury daleko. Podívejte se, jak to vypadá přímo v této asijské zemi

“Nezasáhneme-li teď, budeme čelit závažným potížím: přetížení naší infrastruktury a velmi vysoké úrovni znečištění ovzduší,” prohlásil ředitel hanojského dopravního oddělení Vu Van Vien.

Dodává, že problém způsobují zastaralé motocykly nesplňující předpisy pro ochranu životního prostředí. Takových je v Hanoji většina. Oč jsou neekologičtější, tím jsou nicméně pro místní dostupnější a rozšířenější. Motocyklový ruch tak v konečném důsledku vytváří atmosféru charakteristickou i pro jiná města jihovýchodní Asie.

Podívejte se, jak vypadá běžný provoz v Hanoji:

720p 360p
Vietnamská Hanoj chce zakázat provoz motorek, jiné formy dopravy přitom ve městě prakticky neexistují

“Ze začátku jsem se bála i jít po chodníku, natož přejít silnici. Být součástí hanojského chaosu je ale obrovský zážitek,” popisuje svůj zážitek jedna z francouzských cestovatelek, která do Hanoje zavítala.

Podobné výjevy ale z vietnamské metropole mají zcela zmizet. Zákaz se totiž týká i elektrických motorek, přestože ty na ovzduší ve městě ničivý dopad nemají.

EET větší problémy Vietnamcům nezpůsobila, uvádí zpráva o menšinách

Nařízení se ale paradoxně nevztahuje na automobily. Ty se stávají i díky rostoucím platům stále oblíbenější. Za motorkami nicméně dále zaostávají, minulý rok bylo v celém Vietnamu denně prodáno osm tisíc nových skútrů oproti 750 autům.

Hanoj není jediným městem ve Vietnamu, kde situaci řeší. Například Ho Či Minovo město chce skútry omezit, o zákazu ale zatím rozhodnuto není – alespoň dokud nevybudují metro a potřebnou infrastrukturu pro městskou hromadnou dopravu.

Naopak v Číně je již více než třicet měst, kde za posledních patnáct let zavedli omezení nebo zákaz skútrů a motorek.

Hanoj chce zlepšit podmínky pro české investory, řekl vietnamský premiér před návštěvou Zemana
Každý desátý prodejce neprošel kontrolou EET v Sapě

Autor: Michaela Trnková
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!