Vlna z Čech pomohla uvolnit loď, která uvázla v centru Drážďan

Vlna z Čech pomohla uvolnit loď, která uvázla v centru Drážďan
28. prosince 2015 • 18:03
Českou nákladní loď, která uvázla na Labi v centru Drážďan, se dnes odpoledne podařilo vyprostit. Rejdařům pomohla vlna, kterou z Čech poslalo Povodí Labe. Pokud by pokus nebyl úspěšný, bylo povodí připraveno poslat ještě jednu vlnu, uvedl dispečer Povodí Labe Pavel Jansa.

Nákladní soulodí dlouhé 90 metrů uvázlo v neděli na mělčině pod Mariánským mostem v Drážďanech. Povodí Labe pustilo v noci na dnešek z Ústí nad Labem vlnu, která hladinu zvýšila. S pomocí dalšího plavidla se podařilo soupravu uvolnit krátce po 16:00, kdy vlna doputovala do Drážďan. Vzdálenost mezi městy je po Labi zhruba 100 kilometrů.

Původně přitom měla hladina Labe v Drážďanech podle propočtů dosáhnout nejvyšší hladiny až v 19:00. Podle listu Sächsische Zeitung ale sedmapadesátiletý kapitán havarované lodi zaznamenal lehké pohyby plavidla už dříve, a využil tak šanci k vyproštění lodi. „Akce proběhla ideálně, netrvala ani pět minut,“ uvedl zástupce Vodního a lodního úřadu (WKA) Ralf Korte.

Loď prý nebyla přeložená

Soulodí provozuje společnost ČSPL, a.s.. „Ještě proběhne kontrola, zda nedošlo k poškození plavidel. Tlačné soulodí se zkompletuje a v úterý ráno pojede do České republiky,“ řekl ředitel společnosti ČSPL Milan Raba. Loď podle něj byla naložena na ponor 150 centimetrů, plavební hloubka přitom byla 180 centimetrů. „Neměli jsme loď přeloženou,“ zdůraznil.

O příčinách uváznutí lze podle Raby zatím jen spekulovat. Až následné proměření plavební dráhy ukáže, zda byl v cestě nějaký nános, nebo zda loď vyjela z dráhy. Incidentem se zabývá také říční policie. Mluvčí WSA Drážďany Klaus Kautz dnes sdělil, že příčina havárie zatím není známa. Mohlo jít podle něj o technickou závadu či o lidské selhání. „Bude ale nutné vyčkat na výsledky vyšetřování říční policie, která následně předá WSA svou zprávu,“ uvedl Kautz.

List Sächsische Zeitung připomněl, že po letošním suchu je hladina Labe na extrémně nízké úrovni. Na mělčinu tak kvůli tomu najela již řada lodí. Povodí Labe pouští vlnu z Ústí obvykle proto, aby dojela plavidla s nákladem do cíle. „Bývá to často při velkém suchu. Zvýšení hladiny kvůli vyprošťování lodi je výjimkou,“ uvedl Jansa.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!