Z megalomanského projektu je „město duchů“ | E15.cz

Z megalomanského projektu je „město duchů“

Z megalomanského projektu je „město duchů“
Koláž
• 
ZDROJ: E15
11. května 2012 • 08:02
Už dva roky vítá všechny, kdo přijíždějí do Budapešti od Vídně po dálnici M-1, obrovský betonový komplex. Na území obce Törökbálint u jezera stojí torzo projektu TóPARK, který původně počítal se 180 hektary zastavěné plochy se stovkami bytů, kanceláří a obchodů. Nedokončený je i dopravní uzel s přípojkou na dálnici. Za neúspěchem celého projektu stojí složitý řetězec soudních sporů.

Minulý týden začalo likvidační řízení s generálním dodavatelem Deutsche General Bau (DGB). Iniciátorem konkurzu jsou subdodavatelé, kteří nedostali zaplaceno za vykonané práce miliardy forintů. DGB se přitom soudí s investorem, Evropským inovačním centrem (EIK). Důvod je stejný. A konečně EIK je v soudním řízení s německou bankou Eurohypo, která koncem předloňského roku zastavila platby z úvěru na stavbu v hodnotě 130 milionů eur (zhruba 3,3 miliardy korun).

Banka vyplatila přibližně osmdesát milionů eur, zhruba šedesát procent částky, budovy jsou ale rozestavěné sotva ze čtyřiceti procent. „Hroutí se to jako domino,“ tvrdí Gábor Grabarics, majitel stavební firmy Grabarics, která vykonala konstrukční práce za 1,16 miliardy forintů (přes sto milionů korun), přičemž 220 milionů jí ještě nebylo vyplaceno.

Složitou spleť investorů, dodavatelů a subdodavatelů se snažil rozmotat ekonomický týdeník HVG. Celý megaprojekt si podle něj vysnil podnikatel Gábor Petrovszky, vlastník mezinárodní developerské společnosti PetroCartell, který za tímto účelem vytvořil investiční skupinu Walker and Williams zaregistrovanou na Panenských ostrovech. Ta založila firmu EIK, která ve zprávách figuruje jako investor.

Na otázku, jak se před pěti lety podařilo přesvědčit německý bankovní dům Eurohypo, aby projekt financoval, nenachází odpověď nikdo. Banka však z celkových úsporných důvodů činnost v Maďarsku ukončila a tok peněz zastavila.

Dopravní uzel u jezera by měl být součástí dálnice M-0, tedy obchvatu Budapešti. Evropská unie na tento úsek přispěla 95 miliardami forintů, což představuje 85 procent nákladů. Pokud by se projekt neuskutečnil, Maďarsko by jí mělo peníze vrátit. Podle státního tajemníka ministerstva národního rozvoje Pála Völnera „hrozí série katastrof“.

„Město duchů“ by se ale dalo využít a zpeněžit alespoň nějakým způsobem. Američtí filmaři uvažovali o využití torza jakožto kulis pro pátý díl Smrtonosné pasti s Brucem Willisem, který v Budapešti právě natáčejí.

Autor: Gregor Martin Papucsek
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Mohlo by vás zajímat