Heineken ztratil český monopol na název radler, konkurence žádá odškodnění | E15.cz

Heineken ztratil český monopol na název radler, konkurence žádá odškodnění

Heineken ztratil český monopol na název radler, konkurence žádá odškodnění
Heineken ovládá i pivovar Krušovice
• 
ZDROJ: čtk

ČTK

Pivovarská skupina Heineken si již nemůže v Česku pouze pro sebe nárokovat označení radler pro mix piva a limonády, rozhodl Úřad průmyslového vlastnictví. Některé pivovary v nedávné minulosti musely z tohoto důvodu od užívání názvu radler ustoupit. Nyní se chtějí soudně domáhat náhrady způsobených škod. Heineken uvedl, že rozhodnutí úřadu analyzuje a další kroky podnikne v příštích týdnech.

„Ve zkratce řečeno rozhodnutí konstatují, že napadená označení jsou českými spotřebiteli chápána jako označení typu nízkoalkoholického nápoje. Jde tak o označení, která postrádají rozlišovací způsobilost,“ sdělil mluvčí úřadu Josef Dvornák. Ochrannou známkou podle něj může být pouze označení, které je mimo jiné schopné rozlišit výrobky nebo služby jedné osoby od stejných výrobků nebo služeb osoby druhé. „Je-li ochranná známka prohlášena za neplatnou, hledí se na ni jakoby nikdy nebyla zapsána,“ řekl.

Poté, co Pivovary Staropramen uvedly v květnu 2011 na trh pivní mix Staropramen Cool Lemon, se staly míchané nápoje na bázi piva v Česku velkým hitem. Několik podniků začalo používat pro pivní mix název radler. Tak se mu říká v německy mluvících zemích, kde jsou tyto mixy již dlouho populární.

To se nelíbilo Heinekenu, jemuž patřící krušovický pivovar si název Radler nechal v Česku zaregistrovat již v roce 2001. Na základě předběžného opatření vydaného na podnět Heinekenu pak museli ostatní pivovary v zemi přestat název užívat. Nyní Úřad průmyslového vlastnictví ochrannou známku Heinekenu zneplatnil.

„Toto rozhodnutí jsme obdrželi před krátkou dobou a v tuto chvíli ho analyzujeme. Další kroky podnikneme v následujících týdnech,“ reagoval na rozhodnutí úřadu mluvčí tuzemského Heinekenu, tuzemské pivovarské trojky, Jiří Hauptmann.

Jedním z výrobců, který musel „pivní limonádu“ kvůli Heinekenu přejmenovat, byl jihočeský pivovar Samson. Pivovar musel na základě předběžného opatření vydaného na podnět Heinekenu stáhnout všechny plechovky s názvem radler hned po uvedení na trh. Výrobky pak byly prodávány pod názvem mix. Rozhodnutí úřadu pivovar vítá. „Pivovar Samson se náhrady způsobených škod bude určitě domáhat, bude se jednat o milionové částky,“ řekl zástupce českobudějovického pivovaru Michal Donath.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!